Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Tłuszcz którego bezwzględnie należy się wystrzegać

Tłuszcz którego bezwzględnie należy się wystrzegać
Ze spożyciem tłuszczu wiąże się wiele kontrowersji. Choć naukowcy i dietetycy bezustannie spierają się bezustannie jaki, w jakich ilościach i proporcjach poszczególnych kwasów tłuszczowych spożywać, to w jednej kwestii są wszyscy zgodni: jest jeden rodzaj tłuszcz, którego powinniśmy się po prostu wystrzegać, jego wpływ na nasze zdrowie jest bowiem wyjątkowo niekorzystny. O jakich tłuszczach mowa?

Wbrew przypuszczeniom niektórych czytelników nie są to tłuszcze nasycone, których nadmierne spożycie wiąże się z wysokim poziomem cholesterolu i miażdżycą, nie są to także wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 6, które w niektórych kręgach uchodzą za zło wcielone, mowa o tłuszczach trans powstałych na skutek przemysłowego utwardzania tłuszczów roślinnych. Przeprowadzone do tej pory badania i obserwacje wykazały, że spożywanie tych tłuszczy przyczyniać się może do występowania cukrzycy, miażdżycy, udarów i otyłości oraz zwiększać ryzyko zachorowania na niektóre typy nowotworów.

W zasadzie każdego roku pojawiają się nowe doniesienia na temat niekorzystnego wpływu kwasów tłuszczowych o konfiguracji „trans” na nasze zdrowie. W ostatnich latach odkryto m.in., że wysoki ich udział w dietach kobiet w ciąży wpływać może niekorzystnie na rozwój układu nerwowego dziecka i jego intelekt. Co zainteresuje sportowców: tłuszcze te upośledzają działanie wielu ważnych hormonów, takich jak choćby insulina („promują” insulinooporność), a także konkurują z ważnymi dla zdrowia i formy sportowej kwasami tłuszczowymi z rodziny omega 3. W badaniach naukowych wielokrotnie obserwowano, że przy takim samym spożyciu kalorii ogółem wyższy udział tłuszczy trans związany jest z szybszym przyrostem tłuszczowej masy ciała i zwieszeniem obwodu pasa.

Źródłem tłuszczy trans są przede wszystkim margaryny twarde i słodycze oraz fast-foody.  Ich zawartość w wymienionych powyżej produktach spożywczych wahać może się w przedziale od 1 do 30%!  Tymczasem ich udział w naszej diecie powinien być jak najniższy, najlepiej – zerowy. Osoby spożywające spore ilości wyrobów cukierniczych, hamburgerów, frytek i im podobnych są więc szczególnie narażone na nadmiar tych związków ze wszelkimi niekorzystnymi konsekwencjami. Warto więc położyć odpowiedni nacisk na eliminacją bądź chociaż ograniczenie spożycia pokarmów zasobnych w tłuszcze trans. Dotyczy to zwłaszcza osób borykających się z nadmiarem tkanki tłuszczowej.

Wnioski: o ile tłuszcz sam w sobie nie tylko nie jest zły, ale wręcz stanowi niezbędny składnik zdrowej diety, o tyle udział kwasów tłuszczowych trans opisywanych na etykietach produktów żywnościowych jako „tłuszcz uwodorniony/utwardzony” lub „tłuszcz cukierniczy” powinien zostać ograniczony do minimum. Korzyści mogą być o wiele większe niż się wielu osobom wydaje obejmując nie tylko poprawę zdrowia i zmniejszenie ryzyka zachorowania na wiele niebezpiecznych chorób, ale także polepszenie ogólnie pojętej formy sportowej i estetyki sylwetki.

 

 

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę