Łóżkowe problemy a odżywianie

Zaburzenia erekcji to dolegliwości zdrowotne, które stereotypowo postrzegane są jako bardzo wstydliwe a nawet żenujące. Tymczasem, naprawdę nie ma się czego wstydzić, statystyki pokazują, iż problem ten dotyczy coraz większej liczby mężczyzn, w tym również tych bardzo młodych, po 20. roku życia. Przypuszcza się także, że problem ten dotyka około 80% panów po 75. roku życia.

W  przypadku, gdy zaburzenia erekcji (czyli ED, z ang. Erectile Dysfunction) dotyczą właśnie Ciebie, musisz koniecznie skonsultować się z odpowiednim lekarzem specjalistą, który wybierze adekwatną metodę leczenia. ED może wynikać z czysto fizycznych dolegliwości, takich jak np. choroby naczyń krwionośnych. Uważa się, iż przyczyny fizyczne stanowią główne przyczyny rozwoju zaburzeń erekcji (około  80%), w mniejszym stopniu ED może być następstwem czynników psychogennych.  W niniejszym artykule nie będziemy jednak rozpatrywać zaburzeń erekcji od strony czysto medycznej. Chciałbym raczej zwrócić uwagę na fakt, iż również zachowania żywieniowe mogą mieć kluczowy wpływ na powstawanie ED.

Jedzenie ma znaczenie!

Jak wiadomo nie tylko ilość spożywanego pokarmu, ale także jego jakość wpływają w sposób istotny na zdrowie. Badania naukowe potwierdzają, że u otyłych mężczyzn (lub posiadających nadwagę) znacznie częściej występują zaburzenia erekcji, niż u Panów z prawidłową masą ciała. Czynnikami zwiększającymi ryzyko wystąpienia tej dolegliwości są także -  skorelowane z otyłością,  cukrzyca oraz zbyt wysokie ciśnienie krwi. Mężczyźni chorzy na cukrzycę, podkreślają, iż zaburzenia erekcji to główny element pogorszający komfort życia. Mechanizm powstawania problemów ze wzwodem w kontekście cukrzycy jest bardzo złożony, obejmuje m.in. makro- i mikroangiopatie, zhamowanie aktywności syntetazy tlenku azotu, neuropatie, dysfunkcje śródbłonka i wiele innych.

Analizy naukowe potwierdzają, iż wysokie ciśnienie, stanowiące konsekwencję niezdrowego odżywiania (m. in. nadużywania soli) stanowi częstą przyczynę nieprawidłowości w sferze seksualnej. Co ciekawe dotyczą nie tylko trudności z utrzymaniem erekcji, ale także negatywnie  wpływają na  libido.

Otyłość brzuszna, czyli dość częsty „atrybut” męskości wiąże się także ze spadkiem stężenia testosteronu – kluczowego, typowo męskiego anabolicznego hormonu. Nasila się natomiast aktywność aromatazy, która z kolei odpowiada za przekształcenie testosteronu w estradiol – typowo żeński hormon płciowy. Stan taki objawia się nie tylko nieprawidłowościami w sferze seksualnej, ale także pogorszeniem formy psychicznej, permanentnym zmęczeniem, problemami ze snem.

Przejmij kontrolę nad swoim zdrowiem!

Przykładając odpowiednią uwagę do racjonalnego, zdrowego odżywiania i trybu życia możesz przejąć kontrolę nad zaburzeniami erekcji. Rezygnując z fast foodów na korzyść nisko przetworzonych pokarmów, włączając aktywność fizyczną jako stały element planu tygodnia możesz pozytywnie wpłynąć na stan swojego zdrowia, w tym również na aspekty związane z życiem seksualnym. Z drugiej strony pamiętaj, iż większości chorób lepiej jest zapobiegać niż leczyć – pomyśl o tym, np.  paląc papierosa czy zjadając kolejną porcję przesolonych chipsów…