Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Czy warto jeść fasolę – poznaj walory trzech najpopularniejszych gatunków

Czy warto jeść fasolę – poznaj walory trzech najpopularniejszych gatunków
Nie jest tajemnicą, że warzywa są bogate w błonnik oraz przeciwutleniacze, które chronią nasze komórki przed procesami związanymi ze starzeniem się. Warto też wiedzieć, że rośliny strączkowe, m.in. fasola, także się do nich zaliczają.

Rośliny strączkowe są jednymi z najtańszych produktów, jakie można kupić, a do tego są niesamowicie wartościowe. Nie tylko są bombą wartości odżywczych, ale pomagają także utrzymać prawidłową masę ciała. Wynika to z dużej zawartości błonnika, który poprawia nasz metabolizm, a jednocześnie też hamuje apetyt.

Zatem następnym razem, kiedy będziesz szukać czegoś do zjedzenia, pomyśl o fasoli. Daje ona mnóstwo możliwości przyrządzenia i jednocześnie przynosi szereg korzyści zdrowotnych.

A jakie gatunki fasoli są najbardziej warte uwagi? 

Fasola czarna

Czarna fasola ma czarny kolor, ponieważ ma wysoką zawartość antocyjanów. Jest to ten sam związek przeciwulteniający, który znajduje się w jagodach. Czarna fasola oferuje większą aktywność przeciwutleniającą, niż jakakolwiek inna fasola. Ponadto, filiżanka czarnej fasoli zapewnia nam ponad połowę dziennego zapotrzebowania na błonnik i zawiera aż 15 gram białka! Dodaj fasolę do swoich ulubionych dań, np. gulaszowych, jako przystawkę albo do zup. Warto!

Fasola nerkowa - "Kidney Bean"

Fasola nerkowa pod względem siły przeciwutleniającej plasuje się tuż za fasolą czarną. Jest to świetny produkt, który opóźnia starzenie się naszych komórek, a do tego stosunkowo niedrogi. Podobnie, jak fasola czarna, jest źródłem błonnika i białka. Fasolę nerkową można wykorzystać, jako substytut mięsa lub dodatek do chili, sałatki czy innego dania jednogarnkowego. Jest świetna dla wegetarian, ale osoby jedzące mięso także śmiało mogą korzystać z jej walorów.

Edamame

Edamame to zielona soja, która zbierana jest w chwili, kiedy nie jest jeszcze całkiem dojrzała. W ostatnich czasach zyskuje ona na popularności, jako doskonałe źródło białka i dość często jest wybierana przez wegetarian, wegan, ale także inne osoby, które chcą wzbogacić swoją dietę w coś wartościowego. Jedna filiżanka fasolek zawiera aż 17 gram białka - nieźle, jak na produkt roślinny prawda? Mało tego, białko z edamame jest pełnowartościowe, czyli zawiera komplet aminokwasów, jakich potrzebuje nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania.

Dodatkowo, edamame jest źródłem kwasu foliowego i witaminy B, która jest potrzebna do syntezy i naprawy DNA. Zawiera także izoflawony, związki o  właściwościach estrogenowych, które są zdrowe dla serca i zmniejszają ryzyko problemów związanych z osteoporozą.

Fasolę edemame najlepiej nie za długo gotować na parze i spożywać, jako dodatek do dań lub przekąskę.

Podsumowanie

Fasola to świetne źródło białka i błonnika, które pomagają kontrolować poziom cukru we krwi, zwiększają sytość po posiłku i pomagają w odchudzaniu. Warto po nią sięgać nie tylko będąc na diecie wegetariańskiej.