Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy warto jeść fasolę – poznaj walory trzech najpopularniejszych gatunków

Czy warto jeść fasolę – poznaj walory trzech najpopularniejszych gatunków
Nie jest tajemnicą, że warzywa są bogate w błonnik oraz przeciwutleniacze, które chronią nasze komórki przed procesami związanymi ze starzeniem się. Warto też wiedzieć, że rośliny strączkowe, m.in. fasola, także się do nich zaliczają.

Rośliny strączkowe są jednymi z najtańszych produktów, jakie można kupić, a do tego są niesamowicie wartościowe. Nie tylko są bombą wartości odżywczych, ale pomagają także utrzymać prawidłową masę ciała. Wynika to z dużej zawartości błonnika, który poprawia nasz metabolizm, a jednocześnie też hamuje apetyt.

Zatem następnym razem, kiedy będziesz szukać czegoś do zjedzenia, pomyśl o fasoli. Daje ona mnóstwo możliwości przyrządzenia i jednocześnie przynosi szereg korzyści zdrowotnych.

A jakie gatunki fasoli są najbardziej warte uwagi? 

Fasola czarna

Czarna fasola ma czarny kolor, ponieważ ma wysoką zawartość antocyjanów. Jest to ten sam związek przeciwulteniający, który znajduje się w jagodach. Czarna fasola oferuje większą aktywność przeciwutleniającą, niż jakakolwiek inna fasola. Ponadto, filiżanka czarnej fasoli zapewnia nam ponad połowę dziennego zapotrzebowania na błonnik i zawiera aż 15 gram białka! Dodaj fasolę do swoich ulubionych dań, np. gulaszowych, jako przystawkę albo do zup. Warto!

Fasola nerkowa - "Kidney Bean"

Fasola nerkowa pod względem siły przeciwutleniającej plasuje się tuż za fasolą czarną. Jest to świetny produkt, który opóźnia starzenie się naszych komórek, a do tego stosunkowo niedrogi. Podobnie, jak fasola czarna, jest źródłem błonnika i białka. Fasolę nerkową można wykorzystać, jako substytut mięsa lub dodatek do chili, sałatki czy innego dania jednogarnkowego. Jest świetna dla wegetarian, ale osoby jedzące mięso także śmiało mogą korzystać z jej walorów.

Edamame

Edamame to zielona soja, która zbierana jest w chwili, kiedy nie jest jeszcze całkiem dojrzała. W ostatnich czasach zyskuje ona na popularności, jako doskonałe źródło białka i dość często jest wybierana przez wegetarian, wegan, ale także inne osoby, które chcą wzbogacić swoją dietę w coś wartościowego. Jedna filiżanka fasolek zawiera aż 17 gram białka - nieźle, jak na produkt roślinny prawda? Mało tego, białko z edamame jest pełnowartościowe, czyli zawiera komplet aminokwasów, jakich potrzebuje nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania.

Dodatkowo, edamame jest źródłem kwasu foliowego i witaminy B, która jest potrzebna do syntezy i naprawy DNA. Zawiera także izoflawony, związki o  właściwościach estrogenowych, które są zdrowe dla serca i zmniejszają ryzyko problemów związanych z osteoporozą.

Fasolę edemame najlepiej nie za długo gotować na parze i spożywać, jako dodatek do dań lub przekąskę.

Podsumowanie

Fasola to świetne źródło białka i błonnika, które pomagają kontrolować poziom cukru we krwi, zwiększają sytość po posiłku i pomagają w odchudzaniu. Warto po nią sięgać nie tylko będąc na diecie wegetariańskiej.