Fruktoza i wieczne uczucie głodu

Nasz organizm wyposażony jest w doskonałe mechanizmy regulujące pobór pokarmu, które sprawiają, że w stanie kalorycznego deficytu odczuwać zaczynamy głód, a po zaspokojeniu energetycznych potrzeb doświadczamy przyjemnego stanu sytości. Warto sobie jednak uświadomić, że poszczególne pokarmy, jak i poszczególne składniki pokarmowe w różny sposób oddziałują na łaknienie i wpływ ten wcale nie jest uzależniony od ich kaloryczności. Żeby zrozumieć tę ciekawą zależność warto wziąć pod lupę przykład fruktozy.

Przeczytaj koniecznie:

Co zrobić, gdy dopada nas głód pomiędzy posiłkami?

Dwa oblicza fruktozy

Fruktoza to cukier prosty, który do niedawna uznawany był za nieprzeciętnie zdrowy i przyjazny dla sylwetki, głównie za sprawą niskiego indeksu glikemicznego. Do tej pory fruktoza reklamowana jest często jako lepsza alternatywa dla cukru stołowego (który de facto również niemal w połowie składa się z fruktozy), a produkty nią słodzone uznawane są za dietetyczne…  Dokładniejsze badania wykazały jednak, że spożywanie dużych ilości fruktozy powoduje nasilone gromadzenie tłuszczu zapasowego i w sposób wybitny sprzyja powstawaniu rozmaitych nieprawidłowości metabolicznych. Wśród konsekwencji nadmiernej podaży tego cukru wymienić można postępującą insulinooporność, zaburzenia gospodarki lipidowej, wzrost poziomu kwasu moczowego, wzrost ciśnienia tętniczego krwi.

Fruktoza i mechanizmy kontroli łaknienia

Okazuje się, że oprócz tych wszystkich wymienionych powyżej wad fruktoza posiada jeszcze jedną: nie wykazuje właściwości sycących. Co to oznacza? Otóż nasz mózg wydaje się nie widzieć kalorii dostarczonych w postaci fruktozy i pomimo jej spożycia dalej upomina się o jedzenie. Im większą część dziennej podaży energii dostarczamy w postaci tego cukru, tym jesteśmy bardziej głodni. Eksperymenty na myszach wykazały, że spożywanie fruktozy zamiast sycić - pobudza je do jedzenia. W badaniach z udziałem zdrowych ochotników z zastosowaniem rezonansu magnetycznego pokazały, że glukoza i fruktoza w różny sposób wpływają na ośrodki w mózgu, które regulują łaknienie, motywację oraz układ nagrody. O ile glukoza działała hamująco na uczucie głodu, o tyle fruktoza nie wykazywała takiego działania.

Wnioski?

Spożywanie dużych ilości fruktozy zaburza regulację mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolę łaknienia i sprzyja nadmiernemu objadaniu się, a co za tym idzie – przybieraniu na wadze. Dodatkowo specyficzny metabolizm fruktozy sprawia, że cukier ten szczególnie łatwo zamieniany jest na tłuszcz zapasowy.  Obfitym źródłem fruktozy są wszystkie produkty słodzone sacharozą i syropem glukozowo-fruktozowym. Należy uważnie lustrować etykiety i unikać produktów zawierających te pozycje w swoim składzie. Jedyne dopuszczalne źródła fruktozy w zdrowej diecie to świeże owoce.

Źródła: • Fructose Has Different Effect Than Glucose On Brain Regions That Regulate Appetite.