Budujesz masę? Jedz wieprzowinę!

Wieprzowina rzadko kiedy bywa postrzegana jako wartościowy składnik zdrowej diety. Większość osób uważa ją za mięso drugiej kategorii będące źródłem znacznych ilości tłuszczów nasyconych. Tymczasem prawda wygląda inaczej. Wieprzowina posiada liczne zalety, które sprawiają, iż warto włączyć ją do swojego menu, zwłaszcza – w okresie budowy masy mięśniowej.

Przeczytaj koniecznie:

Dietetyk na zakupach, czyli „ile jest mięsa w mięsie”

Źródło pełnowartościowego białka

Wieprzowina jest źródłem wysokojakościowego białka, (średnio około 15 – 20g na 100g mięsa), dostarczającego wszystkich niezbędnych aminokwasów w pożądanych proporcjach. Wbrew obiegowym przekonaniom nie jest to białko o niższej wartości odżywczej niż to zawarte w wołowinie i drobiu. Oczywiście wiele zależy od tego, z jakiego elementu tuszy mięso spożywamy. Im bardziej poprzerastane jest ono tkanką łączną, tym finalnie gorszej jakości jest zawarte w nim białko (aminogram kolagenu jest raczej kiepski), niemniej nadal jest ono pełnowartościowe, a przy okazji dostarcza aminokwasów ważnych dla funkcjonowania naszych ścięgien i stawów takich jak hydroksyprolina.

Bardziej „energetyczna” niż drób

Wieprzowina jest mięsem bardziej kalorycznym niż tak przez wszystkich „lubiana” pierś z kurczaka -  fakt ten bywa co prawda postrzegany jako „wada”, ale w istocie jest zaletą. Dlaczego? To proste, włączenie wieprzowiny do diety ułatwia realizację zaplanowanego spożycia energii, które podczas budowy masy mięśniowej zakłada uwzględnienie nadwyżki kalorycznej. Wyższa wartość energetyczna tego mięsa związana jest z obecnością tłuszczu. Zawartość tego składnika w chudszych elementach, takich jak szynka czy schab mieści się w przedziale od 5 do 10%. Tak więc dwustugramowa porcja wieprzowiny dostarcza około 10 – 20g tłuszczu. W przypadku karkówki czy łopatki zawartość tłuszczu jest dwu lub trzykrotnie wyższa.

Źródło kwasu oleinowego

Tłuszcz wieprzowy bywa postrzegany jako niepożądany składnik diety, gdyż – jak głoszą obiegowe teorie – jest głównie źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, których spożycie, wg zasad zdrowego żywienia należy ograniczać.  W rzeczywistości jednak sytuacja wygląda inaczej. Warto wiedzieć, że tłuszcz wieprzowy składa się przede wszystkim z kwasów jednonienasyconych, a dokładnie – z kwasu oleinowego (stanowi on około połowy wszystkich zawartych w niej kwasów tłuszczowych), czyli tego samego, który stanowi główny składnik oliwy z oliwek, i który korzystnie wpływa na gospodarkę lipidową. Kwasów nasyconych jest około około 35 – 40%, natomiast kwasy wielonienasycone stanowią od 5 do 10% tłuszczowego składu.

Obfite źródło witamin z grupy B

Witaminy z grupy B uczestniczą w wielu ważnych przemianach metabolicznych zachodzących w naszym organizmie. Są niezbędne w metabolizmie aminokwasów, lipidów i cukrów. Zapewnienie odpowiedniej ich podaży ma szczególne znaczenie dla osób obciążonych dużym wysiłkiem fizycznym, zwłaszcza, ze dodatkowe spożycie węglowodanów i białka zwiększa zapotrzebowanie na te witaminy. Jak się okazuje, wieprzowina jest znakomitym źródłem witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B1 (czyli tzw. tiaminy – występującej zazwyczaj głownie w produktach węglowodanowych), jak również ryboflawiny (B2), pirydoksyny (B6) i niacyny (B3). Jest ona w tej materii nieporównywalnie lepszą opcję niż inne mięsa, takie jak drób czy wołowina.