Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Jak nie marnować jedzenia?

Jak nie marnować jedzenia?

Tadeusz Sowiński

Przy komponowaniu i bilansowaniu jadłospisu, punkt ciężkości dotyczy celu, który pragniemy osiągnąć, preferencji kulinarnych oraz jakości uwzględnianych produktów – np. jego stopnia przetworzenia. Marnowanie „niepotrzebnych” resztek wartościowego jedzenia, okazuje się poważnym problemem – wpływającym na zawartość portfela jak i samopoczucie. Co zrobić, aby ograniczyć do minimum ilość wyrzucanych produktów i umiejętnie zarządzać lodówkowymi resztkami?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Planuj jadłospis z głową!

Komponowanie jadłospisu to nie tylko dobór właściwej kaloryczności, ustalenie makroskładników i ewentualnej nadwyżki/deficytu energetycznego do indywidualnych potrzeb, to także umiejętny dobór produktów żywnościowych oraz dopasowanie ich pod kulinarne gusta. Wiele mówi się o jakości pokarmów, jednak aspekty praktyczne, związane z robieniem zakupów często umykają naszej uwadze. Najczęściej popełniane niedopatrzenia pod tym względem dotyczą:

niedopasowania gramaturowego – np. kupujemy zazwyczaj mięso paczkowane po 500 g, a w jadłospisie umieszczamy 350 gramów. Okazuje się, że 150 g jest zupełnie zbędne i zalega w lodówce, bo nie jest uwzględnione w żywieniowej rozpisce. Co zrobić w takiej sytuacji? Wyjścia są przynajmniej trzy: albo zmienić jadłospis, uwzględniając dwa posiłki zawierające po 250 g wspomnianego wyżej mięsa (albo jeden 350 g a drugi 150 g, etc.); znaleźć sklep, w którym kupimy mięso w potrzebnej gramaturze, albo uruchomić zamrażarkę i pozostawić niepasujący do jadłospisu kawałek np. na kolejny tydzień.

uleganie impulsom – często powiązane z nieprzemyślanymi zakupami. Wydaje nam się, że mamy ochotę na śledzie i dlatego udajemy się do sklepu (np. z pustym żołądkiem) i robimy tygodniowe zapasy. Po zjedzeniu pierwszego posiłku ze śledziami okazuje się, że przez kolejne dwa miesiące nie będziemy mogli patrzeć w ogóle na ten produkt żywnościowy. Co zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim warto wyciągnąć wnioski na przyszłość i unikać robienia zapasów, zwłaszcza produktów, których termin przydatności nie jest zbyt długi. A zachcianki warto spełniać ostrożnie – czasem wystarczy minimalna dawka, aby zaspokoić ochotę na coś …

brak kontroli nad zawartością lodówki – nie zawsze marnowanie jedzenia wynika z działania z premedytacją. Czasem w natłoku obowiązków, zapominamy o zapasach zalegających w lodówkowych czeluściach czy kuchennych szafkach. Dopiero nieprzyjemne zapachy przypominają o tym, że posiadaliśmy dany produkt żywnościowych. Dlatego warto dokonywać systematycznej lustracji posiadanych zasobów, przesuwając w bardziej widoczne miejsca produkty o najkrótszej dacie przydatności.

Naucz się wykorzystywać resztki!

Umiejętność gotowania okazuje się być wyjątkowo przydatna, również w kontekście unikania marnowania jedzenia. Bo jak się często mówi, prawdziwy kucharz potrafi zrobić coś z niczego. Zalegające w lodówce pozostałości można wykorzystać do przygotowania smacznych i satysfakcjonujących potraw, niezbędna jest w takich sytuacjach odrobina inwencji – możemy bowiem nie znaleźć gotowego przepisu uwzględniającego wszystkie posiadane przez nas produkty. Dobrym pomysłem na nadanie „drugiego życia” lodówkowym resztkom, bez specjalnie skomplikowanych zabiegów kulinarnych są: zapiekanki wszelkiego typu, zupy – w tym zupy kremy, dania jednogarnkowe w typie gulaszu a także sałatki. Inna opcja, również warta rozważenia, to pasty do kanapek.

Podsumowanie

Wyrzucanie jedzenia to problem, często pomijany podczas komponowania jadłospisu. Przy odrobinie uwagi i dobrej organizacji można zminimalizować starty jedzenia, oszczędzając przy tym sporą ilość funduszy.