Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Olej kokosowy - zastosowanie

Olej kokosowy - zastosowanie

Kinga Żuralska

Olej kokosowy w ostatnich latach stał się niezwykle popularnym produktem. Jeszcze kilka lat temu niewiele się o nim mówiło, a kupienie go w lokalnych sklepach graniczyło z cudem. Dziś produkt ten pojawia się nawet w popularnych sieciach handlowych, znajdujących się niemalże w każdej miejscowości. Olej kokosowy ma wiele cennych właściwości. Znajduje zastosowanie zarówno w kuchni, jak i w pielęgnacji skóry oraz włosów. Warto go poznać i włączyć do codziennego użytku.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Olej kokosowy przez wiele lat umieszczany był na czarnej liście za sprawą tłuszczy nasyconych, z których głównie się składa. Dziś jednak powoli odchodzimy od takich przekonań. Większość dostępnych informacji przyrównuje olej kokosowy do tłuszczy MCT, czyli tłuszczy średnio łańcuchowych, które wchłaniane i metabolizowane są inaczej niż kwasy długołańcuchowe pospolicie występujące w żywności. Tłuszcze MCT posiadają właściwości termogenne i zwiększają wydatkowanie energii. Dzięki czemu włączenie ich do diety może sprzyjać odchudzaniu.

 

Olej kokosowy nie jest produktem identycznym z tłuszczami MCT. Aż 86% jego składu stanowią nasycone kwasy tłuszczowe, z czego około 16% to kwasy tłuszczowe o długości od 6 do 10 atomów węgla, natomiast pozostałą pulę kwasów tłuszczowych uzupełniają 12-węglowy kwas laurynowy (ponad 50%), 14-węglowy kwas mirystynowy (blisko 20%), 16-węglowy kwas palmitynowy oraz 18-węglowy kwas stearynowy (odpowiednio około 9,5% i ponad 3%). Do średnio łańcuchowych kwasów tłuszczowych najczęściej zalicza się kwasy tłuszczowe zawierające od 6 do 12 atomów węgla w łańcuchu.

Od długości łańcucha węglowego kwasu tłuszczowego zależna jest także aktywność wydzielnicza trzustki oraz pęcherzyka żółciowego. Badania wykazały, iż kwasy tłuszczowe o łańcuchu dłuższym niż 12 atomów węgla silniej stymulują wydzielania soku trzustkowego i żółci.

Oleju koksowego nie należy bezpośrednio utożsamiać z tłuszczami MCT. Niemniej jednak olej ten jest produktem sprawnie wchłanianym oraz utlenianym. Z powodzeniem może być stosowany w diecie sportowców, osób odchudzających się, czy też osób z zaburzonym trawieniem tłuszczy.

 

Olej kokosowy najczęściej występuje w formie rafinowanej i nierafinowanej. Olej kokosowy nierafinowany extra virgin, to ten który pięknie pachnie kokosem, w postaci stałej ma klarowny biały kolor. Świetnie nadaje się do spożywania na zimno. Do smażenia z powodzeniem możemy stosować rafinowaną wersję tego tłuszczu. Olej rafinowany jest bezbarwny, pozbawiony smaku i zapachu. Forma ta jest sporo tańsza. Ta wersja znajdzie również zastosowanie w pielęgnacji ciała.

 

Do czego można wykorzystać olej kokosowy?

 

Olej kokosowy posiada wiele zastosowań w kuchni. Jedną z największych jego zalet jest wysoka temperatura dymienia. Tłuszcz kokosowy zawiera śladowe ilości kwasów wielonienasyconych, przez co znakomicie nadaje się nawet do długotrwałego smażenia, bez obawy, że zacznie dymić i powstaną szkodliwe tłuszcze trans. Popularny w polskiej kuchni olej słonecznikowy pod tym kątem nie może rywalizować ze swoim egzotycznym odpowiednikiem. Warto pożegnać się z olejem słonecznikowym, jeśli jeszcze tego nie zrobiliście i wprowadzić do swojej kuchni olej kokosowy. Do smażenia omletów, naleśników, placków świetnie nadaje się olej kokosowy nierafinowany. Idealnie sprawdzi się również do  przyrządzania orientalnych potraw, wydobywając z nich pełnię smaku i aromatu. Nadając potrawom delikatny kokosowy aromat. Jeśli smażmy jajka, mięso czy ryby i nie chcemy, aby zyskały kokosowego posmaku, możemy wykorzystać olej kokosowy rafinowany.

 

Olej kokosowy jest również idealny zamiennikiem masła czy margaryny we wszelkiego rodzaju wypiekach. Z powodzeniem możemy dodawać go do wszelkiego rodzaju ciast.

Nierafinowany sprawdzi się również w formie smarowidła.

 

Ze względu na swoje właściwości olej kokosowy trawiony, wchłaniany i metabolizowany jest inaczej niż bogate w kwasy długołańcuchowe produkty spożywcze. Dzięki temu nie obciąża układu pokarmowego i stanowi szybkie źródło energii, co można wykorzystać stosując w posiłkach okołotreningowych. Może on stanowić dodatek do koktajli czy też bulletproof coffee. Dzięki szybkiemu wchłanianiu może zarówno dodawać energii do ćwiczeń, jak i przyspieszać procesy regeneracyjne.

 

Naukowcy twierdzą, że osoby będące na diecie odchudzającej powinny zaprzyjaźnić się z olejem kokosowym. Pokrycie zapotrzebowania na tłuszcze olejem kokosowym przyczynia się do wspomagania utraty wagi, przeciwdziała odkładaniu się tkanki tłuszczowej, szczególnie w okolicach brzucha.

 

Koniecznie należy wspomnieć o zdrowotnych właściwościach oleju kokosowego. Kwasy laurynowy i kaprynowy zawarte w oleju kokosowym wykazują właściwości antybakteryjne, antywirusowe i przeciwpierwotniakowe. W przeciwieństwie do antybiotyków, kwasy te nie niszczą całej flory bakteryjnej, ale atakują jedynie szkodliwe i groźne bakterie oraz wirusy.

Silne antybakteryjne i antygrzybiczne właściwości tego oleju pozwalają z powodzeniem stosować go zewnętrznie, aby zwalczać różnego rodzaju wysypki i egzemy, a także przyspieszać leczenie skaleczeń i otarć naskórka. Niektóre źródła podają, iż stosowanie oleju kokosowego może mieć pewne znaczenie w profilaktyce infekcji bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Olej kokosowy może być wykorzystywany w leczeniu trądziku, pomaga również w zwalczaniu grzybicy stóp.

Może być także stosowany jako ochrona skóry przed promieniowaniem słonecznym.

Świetnie sprawdzi się jako środek nawilżający zastępujący kremy i balsamy, a także odżywki do włosów. Pozwala zadbać o zdrową skórę, wzmocnić jej elastyczność i zapobiegać zmarszczkom. Olej kokosowy wykorzystywany jest w przypadku włosów pozbawionych blasku i przesuszonych. Zapobiega wypadaniu włosów, wnika w ich strukturę i nadaje blask oraz wzmacnia włosy.

 

Podsumowując, olej kokosowy ma bardzo szerokie zastosowanie. Mimo tego, iż składa się on głównie z tłuszczy nasyconych, może stanowić wartościowy element diety osób aktywnych fizycznie i wszystkich dbających o swoje zdrowie i wygląd.