Bieganie i aktywność pomaga rzucić palenie.

Według najnowszych badań palacze, którzy próbują bezskutecznie pozbyć się swojego nałogu, powinni regularnie biegać. Naukowcy z brytyjskiego Uniwersytetu Columbia (UBC) twierdzą, że będąc członkiem grupy, która uprawia regularny jogging jesteś w stanie poradzić sobie z chęcią sięgnięcia po kolejnego papierosa.

Te pozytywnie wnioski są rezultatem programu badawczego Run to Quit, który w 2016 roku połączył ze sobą dwie organizacje - Kanadyjskie Towarzystwo do walki z Rakiem (Canadian Cancer Society) oraz firmę Running Room.

Przebieg badań

Uczestnicy dzielili swój dzień na bieganie, uczenie się technik, które pozwalają oderwać się od nałogu nikotynowego oraz relaksacyjne spacery na świeżym powietrzu. Niektórzy wydłużali czas na jogging i pokonywali nawet 5-cio kilometrowe trasy. 

Zaskakujące rezultaty

6 miesięcy po zakończeniu programu odbyły się dodatkowe testy oraz wywiady z uczestnikami eksperymentu, które miały potwierdzić wcześniej złożone przez nich deklaracje. Badania potwierdziły skuteczność tej nowatorskiej terapii - ponad 90% osób, które wzięły udział w eksperymencie ograniczyło palenie. Niezbitym dowodem na to był znaczny spadek poziomu tlenku węgla w ich organizmie oraz widoczna poprawa ich samopoczucia.

Autor badań, Carly Priebe był dumny z takiego przebiegu testu. ,,Nawet jeśli ktoś całkowicie nie rzucił palenia to już jego ograniczenie jest wielkim sukcesem. Chodzi też o to, aby po prostu być aktywnym. Korzyści zdrowotne płynące z regularnego biegania, mogą przyczynić się do podjęcia decyzji o niepaleniu.” Priebe dodaje, że ,,aktywność fizyczna może przynieść realną pomoc podczas rzucania palenia, a przebywanie w grupie może dodatkowo motywować do osiągnięcia celu.”

Jak aktywność fizyczna wpływa na palenie?

Każdy z nas zdaje sobie sprawę, że rzucenie palenia nie jest łatwe. Pozbycie się nałogu bardzo często wymaga wielu prób i łączenia ze sobą różnych rozwiązań - leków wspomagających rzucanie palenia oraz porad, które głównie wpływają na psychikę palacza. Badania pokazują, że aktywność fizyczna jest bardzo dobrym sposobem na przejście z odstawienia papierosów do zupełnego ich rzucenia. Dzieje się tak, ponieważ codzienny jogging zajmuje czas i dzięki temu nie myślisz ciągle o zapaleniu papierosa. Proste i skuteczne zarazem. Dodatkowo regularny trening wspomaga redukcję masy ciała, poprawia samopoczucie, a zarazem zwiększa poziom energii. Poprawa wyników sportowych i sylwetkowych motywuje.

Jak zacząć?

Znajdź czas dla siebie. Możesz ćwiczyć rano przed pójściem do pracy lub po południu, kiedy już wykonałeś wszystkie swoje obowiązki. Niezależnie od tego jaką porę dnia wybierzesz, ważne, abyś podczas trwania ,,tego czasu” skupił się tylko na treningu.

Podczas dnia ciężko czasem znaleźć nawet pół godziny na ćwiczenia. Jak sobie z tym radzić? Podziel te 30 minut na 10-minutowe serie treningowe. Oczywiście zamiast papierosa, gdy nadejdzie kryzys.

Zacznij od prostych ćwiczeń, które nie są skomplikowane i co ważniejsze - nie sprawiają ci problemu. Dopiero po jakimś czasie zajmij się progresowaniem - zwiększeniem intensywności oraz trudności treningu.