Trening cardio powoduje wzrost hormonu wzrostu i odmładza!

Jak wiemy aktywność fizyczna, jak i układ hormonalny, są ze sobą ściśle powiązane. Trening siłowy uznawany jest za tę formę aktywności, która stymuluje poziom hormonów anabolicznych, mających za zadanie przyspieszyć proces regeneracji naszych mięśni.

Jednak, jak się ma kwestia treningu cardio do poziomu hormonu wzrostu w naszym ciele? Naukowcy z US Army Research Institute of Environmental Medicine postanowili przyjrzeć się zagadnieniu, a swoje obserwacje opisali w Medicine & Science in Sports & Exercise.

Przypominamy,  ze hormon wzrostu ma znaczenie dla jakości naszej sylwetki, młodości skóry, regeneracji narządów wewnętrznych.

Badanie

W badaniu wzięło udział 8 sportowców trenujących rekreacyjnie, w wieku około 20 lat. Mieli oni za zadanie wykonać różne formy aktywności, takie jak:

  • godzina treningu siłowego na obciążeniu pozwalającym wykonać 5-10 powtórzeń w serii,
  • dwie godziny treningu siłowego,
  • godzina jazdy na rowerze przy obciążeniu 70% VO2 max ( krótki trening aerobowy )
  • dwie godziny jazdy rowerem. ( długi trening aerobowy)
  • brak aktywności - w celu odniesienia się do wyników badań pomiaru hormonu wzrostu,

Trening siłowy polegał na wykonywaniu przysiadów, wyciskania na ławce, wyciskania nogami i przyciągania drążka wyciągu górnego. Trening cardio polegał na wykonywaniu 15-minutowych sesji aktywności z kilku minutowym odpoczynkiem między nimi. 

Wyniki

Trening siłowy, jak i umiarkowanego treningu cardio, powoduje wzrost hormonu wzrostu we krwi, jednak ilość, jaką otrzymujemy dzięki tego typu działaniom, nie jest statystycznie istotna, w porównaniu do pomiaru kontrolnego. Z kolei długi trening aerobowy powodował znaczący wzrost GH (hormon wzrostu), który wykazuje znaczenie statystyczne. 

Wnioski

Naukowcy zdają sobie sprawę z tego, że to trening siłowy uznawany jest za główny promotor hormonu wzrostu. Wyniki badań są więc zaskoczeniem dla wszystkich. Naukowcy sugerują, że podstawowym czynnikiem mającym wpływ na taki rezultat badań, jest wydatek energetyczny i większa mobilizacja tłuszczu na potrzeby energetyczne. 

Na podstawie tego badania możemy przyjąć, że trening cardio przyczyni się nie tylko do zachowania kondycji, ale także pomoże zachować nam młodość.

 

Źródła: Med Sci Sports Exerc. 26 lutego 2014. [Epub przed drukiem].