Neuronauka - jak Twój mózg reaguje, gdy ćwiczysz?

Ćwiczenia fizyczne wpływają na mózg na wiele sposobów. Zwiększają częstość akcji serca, powodując tym samym lepsze dotlenienie mózgu, wspomagają uwalnianie hormonów, które wpływają na komórki mózgowe.

Ćwiczenia sprzyjają również "plastyczności" mózgu, stymulując wzrost nowych połączeń między komórkami w wielu ważnych obszarach korowych mózgu.

Badania przeprowadzone na University of California wykazały nawet, że ćwiczenia zwiększają czynniki wzrostu w mózgu, co ułatwia tworzenie nowych połączeń neuronalnych.

Korzyści zdrowotne wynikające z ćwiczeń

• wzmacniają serce,
  • zwiększają poziom energii,
  • obniżają ciśnienie krwi,
  • poprawiają strukturę i siłę mięśni,
  • wzmacniają kości,
  • pomagają w redukcji tkanki tłuszczowej,
  • sprawiają, że jesteś sprawny i zdrowy.

Udowodniono, że regularne ćwiczenia redukują stres, zwalczają niepokój i uczucie depresji oraz zwiększają poczucie własnej wartości.

Endorfiny

Podczas wykonywania jakiejkolwiek aktywności fizycznej, od triathlonu przez pływanie, po długi spacer z psem, Twój mózg uwalnia endorfiny - neuroprzekaźniki odpowiedzialne za dobre samopoczucie.

Dlaczego endorfiny napełniają nas spokojem, kiedy nasze serce bije szybciej? Endorfiny są wewnętrznym środkiem przeciwbólowym organizmu. Endorfiny uśmierzają ból i dają nam uczucie przyjemności.

Serotonina

Podczas ćwiczeń wytwarza się również serotonina - neuroprzekaźnik poprawiający nastrój. W przeciwieństwie do endorfin, które początkowo blokują ból w celu wywołania przyjemności, serotonina sama w sobie "produkuje" uczucie przyjemności.

Badania opublikowane w Journal of Psychiatry and Neuroscience wykazały, że ćwiczenia fizyczne są jedną z form zwiększenia poziomu serotoniny w mózgu.

Białko BDNF

Podczas ćwiczeń fizycznych następuje produkcja związku mózgowego zwanego mózgowym czynnikiem neurotroficznym (BDNF), który promuje zdrowie poznawcze w takich obszarach jak pamięć, uczenie się i choroby depresyjne.

Główną rolą BDNF jest promowanie przeżycia i wzrostu neuronów oraz zapewnienie prawidłowego przekazywania informacji chemicznych między komórkami mózgowymi.

Aktywność fizyczna pomaga zwalczać depresję

Badania wykazały, że depresja jest związana z brakiem serotoniny w mózgu. Ćwiczenia fizyczne są skutecznym, ale często niedostatecznie wykorzystywanym sposobem leczenia depresji.

Badanie wykazały, że trening siłowy, który obejmuje wszystko, od ćwiczeń z masą ciała i ćwiczeń z opaską, po maszyny i ćwiczenia z ciężarami - poprawia zdrowie psychiczne i zmniejsza częstotliwość występowania chorób depresyjnych.

Podsumowując

Każda forma ćwiczeń jest dobra dla twojego mózgu. Ćwiczenia aerobowe wspaniale wpływają na ciało oraz poprawiają funkcjonowanie mózgu. Trening przed pracą nie tylko pobudza aktywność mózgu, ale także powoduje lepsze zapamiętywanie nowych informacji oraz lepszą reakcję na nowe sytuacje. Ćwiczenia na koniec dnia pozwolą Ci odreagować po ciężkim, stresującym dniu oraz zapewnią Ci spokojny, regenerujący sen.

Źródła: https://www.acefitness.org/education-and-resources/lifestyle/blog/7116/your-brain-on-exercise-the-neuroscience-behind-a-good-workout/?topicScope=exercise-science https://www.webmd.com/depression/guide/exercise-depression#1