Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Szybkie odchudzanie vs. metoda drobnych kroków

Szybkie odchudzanie vs. metoda drobnych kroków
Prawda jest taka, że nikt nie chce odchudzać się miesiącami. Większość osób – jeśli już ma fundować sobie kurację kulinarnych wyrzeczeń woli wprowadzić szybkie cięcia i mieć ten proces jak najszybciej za sobą. Takie podejście coraz częściej jednak poddawane jest krytyce: owszem, gwałtowne obniżenie spożycia energii o połowę zazwyczaj skutkuje szybkim spadkiem masy ciała, ale zdecydowana większość desperatów stosujących „szybkie diety” doświadcza równie szybkiego efektu jo-jo, czyli mówić obiegowo po zakończeniu kuracji „odrabia wagę” i to nierzadko z nawiązką.

Mimo to metoda drastycznych cięć ma swoich entuzjastów, nie tylko z resztą wśród laików, ale także – specjalistów. Niektórzy dietetycy i lekarze przekonują, że rezygnacja z jednego ciasteczka czy zamawianie mniejszych porcji frytek nie jest receptą na epidemię nadwagi i otyłości, ich zdaniem potrzebne są szybkie metody, tak więc diety 800, 900, 1000kcal i im podobne mają swoje uzasadnienie, o ile – oczywiście – nadzorowane są przez specjalistów. Na korzyść szybkich diet działa jeszcze jeden aspekt wynikający z ich stosowania: szybko pojawiające się pierwsze efekty dają motywację do podejmowania dalszych starań.

Metoda „drobnych kroków” daje mniej spektakularne efekty. Niewielki deficyt kaloryczny zakładający spożywanie około 500 – 600kcal mniej poniżej dziennego zapotrzebowania energetycznego przynosi zazwyczaj spadek masy ciała oscylujący w przedziale 0,5 – 1kg tygodniowo, co dla wielu osób jest niesatysfakcjonujące (na skrajnie niskokalorycznych dietach stracić można i ponad 3kg w ciągu pierwszego tygodnia). Nieraz zdarza się tak, że w pierwszym tygodniu w ogóle nie obserwuje się zmian na wadze. Niektórych to deprymuje, zazwyczaj skuteczność jest bowiem postrzegana jedynie w kontekście spadku masy ciała w określonej jednostce czasu, a nie - długofalowego efektu. Jednak to właśnie metoda drobnych kroków jest w praktyce częściej polecana, a „szybka redukcja”  odradzana, dlaczego?

Gwałtowne odchudzania to dla organizmu szok, początkową reakcją jest spadek masy ciała, ale po kilku – kilkunastu dniach następuje adaptacja. Co ona w praktyce oznacza? Brak zmian „na wadze” wynikających ze spowolnienia metabolizmu. Organizm przyzwyczaja się do niższej podaży energii. Co gorsza, po powrocie do dawnych nawyków żywieniowych następuje gwałtowny wzrost masy ciała i często po kuracji odchudzające ważymy więcej niż przed jej rozpoczęciem. Odpowiedzią na taki stan rzeczy jest oczywiście kolejna pół-głodówka, nierzadko jeszcze bardziej restrykcyjna i kolejne jo-jo. Pojawiają się niedobory ważnych składników pokarmowych oraz obniżeniu ulega kondycja psychofizyczna, a nieraz pojawia się depresja. Niestety w praktyce entuzjaści „szybkich diet” kończą jako osoby, które wiecznie się odchudzają i nigdy nie uzyskują pożądanego efektu raz na zawsze.

W przypadku wprowadzania stopniowych modyfikacji diety, możliwe jest coś co stanowi kwintesencję zagadnienia związanego z profilaktyką nadwagi i otyłości: zmiana nawyków żywieniowych. Metoda drobnych kroków pozwala redukować masę ciała stopniowo i konsekwentnie, a dodatkowo daje czas na zamianę naszych przyzwyczajeń żywieniowych. Trwała zmiana nawyków eliminuje problem, który wydaje się być nierozerwalnie związany z odchudzaniem: efekt jo-jo. Dodatkowym bonusem jest poprawa stanu zdrowia i kondycji psychofizycznej.

Wnioski: jeśli chcesz odchudzić się „raz a dobrze” zdecydowanie lepszą opcją niż drastyczne, niskokaloryczne diety jest metoda drobnych kroków, a korzyści wynikające z jej wprowadzenia wykraczają poza zagadnienie związane z poprawą estetyki sylwetki. Szybkie kuracje odchudzające powinny być stosowane jedynie w określonych przypadkach (np.:  przed zabiegami operacyjnymi, o ile istnieje wskazanie medyczne) i tylko pod kontrolą lekarza lub dietetyka.