Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Królowie treningów domowych: trening gumami oporowymi vs TRX - różnice, zastosowanie, wady, zalety

Królowie treningów domowych: trening gumami oporowymi vs TRX - różnice, zastosowanie, wady, zalety
Trenowanie w domu wcale nie musi być nudne, ani mało efektywne. Z pomocą prostych narzędzi udoskonalić można każdy plan treningowy i doskonałymi przykładami są tu gumy oporowe oraz taśmy TRX. Posiadając taki prosty sprzęt i stabilny punkt zaczepienia bez problemu da się przeprowadzić skuteczny trening całego ciała.

Różnice pomiędzy gumami a TRX

Gumy

Wykonane są z elastycznego tworzywa, które pod wpływem użycia siły ulega rozciągnięciu. Gumy o różnej grubości stawiają opór o różnym natężeniu, co pozwala na manewrowanie w obrębie stosowanego „ciężaru”. Pozwalają również na wykonywanie ćwiczeń w otwartym łańcuchu kinematycznym, co zachodzi gdy punktem zaczepienia dla trenowanej kończyny jest inna kończyna i oba końce gumy są trzymane w obu rękach, lub gdy końce są zaczepione o obie nogi.

TRX

Wykonane są z materiału nierozciągliwego i o jego jakości świadczy jego solidność / sztywność. Głównym zastosowaniem tych taśm są ćwiczenia, w których jeden koniec zaczepiony na dostosowanej do potrzeb wysokości, a drugi koniec (jeden, lub dwa uchwyty) trzymane są w rękach. Aby móc systematycznie trenować z użyciem TRX należy upewnić się, że punkt zaczepienia jest stabilny i nie ulegnie uszkodzeniu po pewnym czasie używania.

Zastosowania gum oporowych i taśm TRX

Gumy oporowe

Wykorzystane mogą zostać do ćwiczeń w treningu barków, bicepsów, tricepsów, brzucha, mięśni dwu- i czworogłowych ud, łydek, klatki piersiowej oraz pleców. Jest to zatem bardzo uniwersalne narzędzie, które oferuje możliwość wykonywania ćwiczeń typowo siłowych uwzględniających ruchy koncentryczne i ekscentryczne w różnych płaszczyznach i o różnych wektorach, a także ćwiczeń izometrycznych z utrzymaniem stałego napięcia mięśniowego.

Taśmy TRX

Również pozwalają na przetrenowanie całego ciała. Jednym z ograniczeń jest jednak to, że najbardziej sensownym punktem zaczepienia TRX są miejsca powyżej ramion, co nieco zawęża spektrum kierunków ruchu możliwych do zastosowania.

Wady gum i TRX

Jedną z wad gum jest ograniczona możliwość progresowania względem „obciążenia”, czyli oporu stawianego przez gumę. Oczywiście istnieją gumy o różnej grubości i szerokości, jednak nie pozwala to na tak liniowy postęp jak w przypadku zwykłych obciążników.

Istotną wadą TRX jest natomiast konieczność montażu na bardzo stabilnym i solidnym punkcie zaczepienia, a także omówiony powyżej ograniczony zakres kierunku wykonywanych ruchów.

Zalety gum i TRX

Dzięki zastosowaniu gum można zapewnić mięśniom bodźce treningowe o rosnącym oporze w trakcie wykonywanych powtórzeń. Im większe rozciągnięcie gumy, tym większej siły należy użyć, z czym wiąże się wzmocnienie mięśni w najtrudniejszych, szczytowych etapach ruchu.

Bardzo dużą zaletą TRXów z kolei jest możliwość wykorzystania ich do wielu ćwiczeń funkcjonalnych. Oba narzędzia treningowe nie wymagają wiele miejsca do przechowywania oraz transportu, zatem można je zabrać ze sobą wszędzie.

Korzyści z zakupu gum i taśm

Każdy trening w warunkach domowych może zostać udoskonalony za pomocą gum oporowych oraz taśm TRX. Warto posiadać oba produkty, gdyż dają wiele możliwości względem intensyfikacji treningu, czy aplikacji zróżnicowanych bodźców.

W artykule mówimy o: Trening