Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Królowie treningów domowych: trening gumami oporowymi vs TRX - różnice, zastosowanie, wady, zalety

Królowie treningów domowych: trening gumami oporowymi vs TRX - różnice, zastosowanie, wady, zalety
Trenowanie w domu wcale nie musi być nudne, ani mało efektywne. Z pomocą prostych narzędzi udoskonalić można każdy plan treningowy i doskonałymi przykładami są tu gumy oporowe oraz taśmy TRX. Posiadając taki prosty sprzęt i stabilny punkt zaczepienia bez problemu da się przeprowadzić skuteczny trening całego ciała.

Różnice pomiędzy gumami a TRX

Gumy

Wykonane są z elastycznego tworzywa, które pod wpływem użycia siły ulega rozciągnięciu. Gumy o różnej grubości stawiają opór o różnym natężeniu, co pozwala na manewrowanie w obrębie stosowanego „ciężaru”. Pozwalają również na wykonywanie ćwiczeń w otwartym łańcuchu kinematycznym, co zachodzi gdy punktem zaczepienia dla trenowanej kończyny jest inna kończyna i oba końce gumy są trzymane w obu rękach, lub gdy końce są zaczepione o obie nogi.

TRX

Wykonane są z materiału nierozciągliwego i o jego jakości świadczy jego solidność / sztywność. Głównym zastosowaniem tych taśm są ćwiczenia, w których jeden koniec zaczepiony na dostosowanej do potrzeb wysokości, a drugi koniec (jeden, lub dwa uchwyty) trzymane są w rękach. Aby móc systematycznie trenować z użyciem TRX należy upewnić się, że punkt zaczepienia jest stabilny i nie ulegnie uszkodzeniu po pewnym czasie używania.

Zastosowania gum oporowych i taśm TRX

Gumy oporowe

Wykorzystane mogą zostać do ćwiczeń w treningu barków, bicepsów, tricepsów, brzucha, mięśni dwu- i czworogłowych ud, łydek, klatki piersiowej oraz pleców. Jest to zatem bardzo uniwersalne narzędzie, które oferuje możliwość wykonywania ćwiczeń typowo siłowych uwzględniających ruchy koncentryczne i ekscentryczne w różnych płaszczyznach i o różnych wektorach, a także ćwiczeń izometrycznych z utrzymaniem stałego napięcia mięśniowego.

Taśmy TRX

Również pozwalają na przetrenowanie całego ciała. Jednym z ograniczeń jest jednak to, że najbardziej sensownym punktem zaczepienia TRX są miejsca powyżej ramion, co nieco zawęża spektrum kierunków ruchu możliwych do zastosowania.

Wady gum i TRX

Jedną z wad gum jest ograniczona możliwość progresowania względem „obciążenia”, czyli oporu stawianego przez gumę. Oczywiście istnieją gumy o różnej grubości i szerokości, jednak nie pozwala to na tak liniowy postęp jak w przypadku zwykłych obciążników.

Istotną wadą TRX jest natomiast konieczność montażu na bardzo stabilnym i solidnym punkcie zaczepienia, a także omówiony powyżej ograniczony zakres kierunku wykonywanych ruchów.

Zalety gum i TRX

Dzięki zastosowaniu gum można zapewnić mięśniom bodźce treningowe o rosnącym oporze w trakcie wykonywanych powtórzeń. Im większe rozciągnięcie gumy, tym większej siły należy użyć, z czym wiąże się wzmocnienie mięśni w najtrudniejszych, szczytowych etapach ruchu.

Bardzo dużą zaletą TRXów z kolei jest możliwość wykorzystania ich do wielu ćwiczeń funkcjonalnych. Oba narzędzia treningowe nie wymagają wiele miejsca do przechowywania oraz transportu, zatem można je zabrać ze sobą wszędzie.

Korzyści z zakupu gum i taśm

Każdy trening w warunkach domowych może zostać udoskonalony za pomocą gum oporowych oraz taśm TRX. Warto posiadać oba produkty, gdyż dają wiele możliwości względem intensyfikacji treningu, czy aplikacji zróżnicowanych bodźców.

W artykule mówimy o: Trening