Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jedzenie przed telewizorem tuczy bardziej

Jedzenie przed telewizorem tuczy bardziej
Zastanawiało Cię kiedyś, które jedzenie najbardziej tuczy? Odpowiedź jest prosta: jedzenie przed telewizorem. Tak więc jeśli masz w zwyczaju jadać posiłki przed migającym ekranem, a przy tym zauważasz u siebie postępujący przyrost tkanki tłuszczowej, to liczyć się musisz z tym, że w najbliższym czasie tendencja ta się nie zmieni. Chyba, że zmienisz swoje przyzwyczajenia.

Otyłość telemaniakalna

Badania naukowe wskazują, że już samo oglądanie telewizji może zwiększać ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości. W praktyce bowiem zaobserwowano, iż osoby, które więcej czasu spędzają przed ekranem TV, mają także wyższy wskaźnik masy ciała i więcej tkanki tłuszczowej. Zależność ta (o zgrozo) jest szczególnie wyraźna w przypadku młodzieży i dzieci, ale oczywiście w przypadku osób dorosłych także się sprawdza. Kiedy zastanowimy się  nad jej mechanizmami, wychodzi na to, że są one dość oczywiste. Siedząc przed telewizorem ograniczamy naszą aktywność niemal do zera przez co wydatki energetyczne ulegają zredukowaniu (przerzucanie kanałów nie jest bowiem specjalnie energochłonnym zajęciem). Co więcej podczas seansu notorycznie bombardowani jesteśmy reklamami rozmaitych produktów, w tym również żywnościowych, co jest czynnikiem stymulującym apetyt. Pojawia się ochota na słodycze, paluszki, chipsy no i w tym momencie dochodzimy do meritum tematu, czyli kwestii spożywania posiłków i przekąsek przed telewizorem.

Włączasz telewizor – wyłączasz kontrolę

Kiedy małe dzieci z różnych dziwnych przyczyn nie chcą jeść, rodzice starają się odwrócić ich uwagę ukradkiem przemycając porcje pokarmu. Dziecko zaabsorbowane nową zabawką, samolotem lecącym za oknem czy innym bodźcem wyłącza mechanizmy kontrolne i w całkowitej nieświadomości opróżnia talerz. Ten sprytny wybieg nieświadomie stosujemy na co dzień, kiedy siedząc przed telewizorem w zasięgu ręki umieszczamy jedzenie. Gdy jesteśmy skoncentrowani na akcji filmu czy ulubionego programu, usypiamy mechanizmy kontrolujące pobór pokarmu i po prostu bez opamiętania jemy. Co ciekawe, po takim seansie nie jesteśmy nawet w stanie ocenić ile tak naprawdę  jedzenia spożyliśmy.  Dopiero gdy oczom naszym ukazują się puste opakowania po czekoladkach i batonikach zdajemy sobie sprawę z rozmiarów łakomstwa, nierzadko jednak umyka to naszej uwadze.  W sytuacji, gdy takie epizody stają się rutyną, na konsekwencje nie trzeba długo czekać. Dochodzi do systematycznego przyrostu kilogramów biorących się „nie wiadomo skąd”, pojawia się nadwaga, a potem otyłość i dalsze problemy.

Jak przerwać błędne koło ?

Oczywiście istnieje tylko jeden sposób na to by poradzić sobie z problemem telemaniakalnego łakomstwa. Ma on jednak charakter wielopłaszczyznowy. Z jednej strony należy ustalić w miarę stałe pory posiłków i wyznaczyć miejsce ich spożywania. Pomijam miejsca takie jak zakład pracy czy szkoła, ale w przypadku warunków domowych konsumpcja winna odbywać się w kuchni lub jadalni, a nie w pomieszczeniu, w którym stoi telewizor. Jeśli stoi w jadalni – na czas posiłków winien być wyłączony. Taki zwyczaj warto wprowadzić. Z drugiej strony natomiast, niezależnie od kwestii konsumpcji pokarmów, warto ograniczyć oglądanie telewizji do minimum. Im  mniej czasu spędzamy przed migającym ekranem TV, tym większe mamy szanse na uzyskanie i utrzymanie szczupłej sylwetki. Obejrzenie wiadomości czy filmu w piątkowy wieczór nie stanowi problemu, ale spędzanie  kilku godzin dziennie z pilotem w ręku  jest po prostu szkodliwe dla zdrowia i dla sylwetki.

Podsumowanie

Skoro już samo oglądanie telewizji sprzyja nadwadze i otyłości, to oczywistym jest że połączenie tej czynności z konsumpcją tuczy „do kwadratu”. Warto pamiętać o tej zależności, bo jest ona silna i dobrze udokumentowana. Konsumpcja posiłków powinna odbywać się z dala od migającego ekranu telewizora.

 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę