Warto przyjrzeć się zaobserwowanej zależności, z której wynika, że osoby spędzające więcej niż trzy godziny dziennie patrząc w ekran były dwukrotnie bardziej narażone na wystąpienie otyłości niż osoby poświęcające tej czynności mniej niż godzinę dziennie. Dotyczy to zarówno kobiet jak i mężczyzn, jak i też – co szczególnie istotne – dzieci.
Oczywiście sceptycy mogą powiedzieć, że nie ma tutaj zależności przyczynowo-skutkowej, a jedynie zbieżność dwóch zdarzeń w czasie. Faktycznie może być teoretycznie i tak, iż osoby otyłe niechętnie wychodzą z domu, więc siedzą w nim i oglądają TV z braku innych zajęć. W tym ujęciu więc przesiadywanie przed telewizorem nie stanowiłoby przyczyny, a skutek nadwagi czy otyłości. Myśląc jednak zdroworozsądkowo: czas spędzony przed telewizorem to czas, w którym nasza aktywność fizyczna, a często i intelektualna, jest bliska zeru. Nasz wydatek energetyczny jest śladowy, a wiele osób lubi seans telewizyjny łączyć z podjadaniem nie zawsze pożądanych produktów żywnościowych. Skupienie uwagi na programie czy filmie sprawia, że nie kontrolujemy ilości i jakości spożywanej żywności.
Badania z zakresu psychologii behawioralnej wykazały jednak, że oglądanie reklam oddziałuje na wybory żywieniowe, choć nawet sobie z tego nie zdajemy sprawy. Szczególnie na ten wpływ podatne są dzieci, ale i osoby dorosłe nie są oczywiście odporne. Niestety zdrowotność reklamowanych produktów żywnościowych często pozostawia wiele do życzenia, a chęć na ich spożycie pojawia się nagle, przy jakiejś okazji (podczas zakupów czy mijania sieci barów szybkiej obsługi). W ten sposób sukcesywnie małymi kroczkami, zamiast pracować nad formą i estetyką sylwetki powoli ją rujnujemy.
Oczywiście obwinianie jedynie telewizji za problem nadwagi i otyłości byłoby zachowaniem niedorzecznym. Warto jednak zwrócić uwagę na pewną zbieżność i możliwe jej wytłumaczenie i zastanowić się, czy ograniczenie czasu poświęcanego na wpatrywanie się w ekran nie jest po prostu rozsądne, nie tylko z resztą w kontekście pracy nad estetyką sylwetki…