Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Paradoks kuchennej soli

Paradoks kuchennej soli
Na temat soli kuchennej mówi i pisze się różne brzydkie rzeczy. Faktycznie nadmierne jej spożycie może wywierać niekorzystny wpływ na zdrowie. Nie oznacza to jednak że nikt i pod żadnym pozorem nie powinien jej używać. Przykładem mogą być osoby aktywne fizycznie, a zwłaszcza – ciężko trenujący sportowcy, u których zapotrzebowanie na sód (składnik kuchennej soli) jest niewspółmiernie wyższe niż u osób prowadzących siedzący tryb życia.

Nadmiar soli – problem o charakterze powszechnym

Problem nadmiernego spożycia soli jest w dzisiejszych czasach zjawiskiem dość powszechnym. Z jednej strony zwyczaj przesalania domowych potraw, a z drugiej opieranie codziennego menu na wysoko przetworzonej żywności, która w procesie obróbki technologicznej bywa zazwyczaj w sól „wzbogacona” sprawiają, że spożycie sodu (składnika kuchennej soli) w niektórych wypadkach bywa niebezpiecznie wysokie. Stąd też od dłuższego czasu systematycznie powstają coraz to nowe opracowania, artykuły i kampanie informacyjne mające z jednej strony uświadomić społeczeństwo, iż nadmiar soli nieść może za sobą negatywne konsekwencje, a  drugiej – zachęcić do rezygnacji z tego dodatku lub ograniczenia jego stosowania.

Sól kuchenna jako źródło sodu – niezbędnego składnika odżywczego

Chociaż nie każdy o tym wie, to sód którego sól kuchenna jest źródłem, to tak naprawdę niezbędny składnik naszej diety. Bez sodu – ludzki organizm nie jest w stanie funkcjonować, a jego niedobory w bardzo szybkim tempie prowadzić mogą nie tylko do pogorszenia samopoczucia, ale nawet – do śmierci! Pierwiastek ten uczestniczy w regulacji funkcjonowania gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo zasadowej, a wraz z potasem tworzy tzw. pompę sodowo-potasową, enzym który reguluje objętość komórek, bierze udział  w pobudzaniu nerwów i mięśni oraz warunkuje transport licznych związków niezbędnych dla funkcjonowania organizmu.

To nadmiar sodu jest niezdrowy a nie sama jego obecność w diecie! Problem polega na tym, że wiele osób przyjmuje go z pokarmem zbyt dużo w stosunku do zapotrzebowania, ale problem ten nie dotyczy wszystkich.

Sód a wysiłek fizyczny

Czynnikiem istotnie zwiększającym zapotrzebowanie na sód jest wysiłek fizyczny. Pierwiastek ten tracony jest bowiem obficie wraz z potem podczas aktywności sportowej. Pierwszym skutkiem ubocznym wynikającym z obniżenia wewnątrzustrojowej puli sodu są skurcze i zmniejszenie zdolności wysiłkowych. Większe jego niedobory stanowią zagrożenie dla zdrowia i życia. To właśnie  dlatego sód jest integralnym składnikiem napojów izotonicznych stosowanych przed, w trakcie i po wysiłku. Zależnie od intensywności treningu i warunków otoczenia w jakich się odbywa zaleca się by zawartość sodu w wypijanym płynie wynosiła nawet do 1150mg na litr!

Sól w diecie sportowca – ciekawy paradoks

Wiemy już, że wysiłek fizyczny jest czynnikiem zwiększającym zapotrzebowanie na sód oraz – że ważne jest uzupełnienie wewnątrzustrojowej puli tego pierwiastka zwłaszcza w porze okołowysiłkowej. Tymczasem o ile osoby prowadzące siedzący tryb życia zazwyczaj spożywają zbyt dużo soli, narażając się na zdrowotne tego konsekwencje, o tyle sportowcy i osoby aktywne fizycznie, pomimo zwiększonego zapotrzebowania bardzo często dostarczają stosunkowo niewiele sodu i narażają się na jego niedobory. Jest to dość powszechnie występujący paradoks.

Wnioski

Osoby o niskiej aktywności fizycznej, prowadzące siedzący tryb życia winny zachować umiar w spożyciu soli, a już zwłaszcza – jeśli codzienne menu opierają na wysoko przetworzonych pokarmach, które w toku obróbki przemysłowej są już w ten dodatek wzbogacane.  Osoby aktywne fizycznie natomiast, opierające swoją dietę na nisko przetworzonej żywności, nie muszą całkowicie rezygnować ze spożycia soli, a wręcz powinny pewne jej ilości dodawać do spożywanych na co dzień posiłków. Związane jest to z istotnie wyższym zapotrzebowaniem na sód – pierwiastek niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę