Trzy proste pomysły, które pomogą Ci ograniczyć ilość tłuszczów trans w diecie

O szkodliwości kwasów tłuszczowych trans, nie trzeba nikogo chyba przekonywać. Jeżeli zależy Ci na dobrym zdrowiu albo zmagasz się już z takimi przypadłościami jak zaburzenia profilu lipidowego (posiadasz zbyt wysoki poziom frakcji LDL cholesterolu), choroby sercowo-naczyniowe, cukrzyca, trądzik, choroby o podłożu zapalnym etc. – koniecznie powinieneś wyeliminować z diety źródła tych niezdrowych związków. Dietetycy podkreślają, iż kwasy tłuszczowe trans mogą być szczególnie niebezpieczne dla dzieci – przyczyniają się do rozwoju wielu poważnych chorób oraz alergii.

Przeczytaj koniecznie:

Masło versus margaryna? Część I: nasycone kwasy tłuszczowe i tłuszcze trans

Czytaj etykiety!

Każdy produkt żywnościowy, który zawiera składnik o nazwie:  uwodornione kwasy tłuszczowe, częściowo uwodornione kwasy tłuszczowe, utwardzony tłuszcz roślinny, tłuszcz cukierniczy – powinien być na stałe wyeliminowany z Twojego jadłospisu. Najczęściej z tym składnikiem będziemy mieć do czynienia w przypadku słodkości: ciastek, czekoladek, wypieków, ale także kostek rosołowych, produktów śniadaniowych (np. kaszek) – w tym również tych przeznaczonych dla dzieci (!!!). Dlatego należy być czujnym i nie wychodzić nigdy z założenia, że skoro dany produkt przeznaczony jest dla dzieci, to na pewno wyprodukowany został z surowców najlepszej jakości. Należy także zachować ostrożność w przypadku tzw. domowych wypieków, które niekoniecznie muszą być lepszą alternatywą dla łakoci dostępnych w cukierni – wiele osób do ich wyrobu  stosuje margaryny – chociażby ze względów ekonomicznych.

Ogranicz smażenie!

Jeżeli lubisz od czasu do czasu zjeść coś smażonego – stosuj tłuszcz najwyższej jakości i nie używaj nigdy tego samego oleju więcej niż raz. Bez żalu natomiast zrezygnuj z wszelkich fast foodów – typu frytki, chipsy, mięso panierowane i smażone na głębokim oleju. Podczas przygotowywania posiłków w domu wybierz gotowanie na parze, gotowanie, pieczenie – są to opcje bez wątpienia bezpieczniejsze dla zdrowia, nie tylko zresztą ze względu na kwasy tłuszczowe trans, ale także mniejsze straty składników odżywczych (np. witamin).

Zacznij sam gotować!

Najprostszym sposobem, aby przejąć kontrolę nad jakością spożywanych posiłków jest samodzielne dokonywanie zakupów oraz doskonalenie umiejętności kulinarnych – zwłaszcza kosztem posiłków spożywanych w lokalach gastronomicznych. Zwiększenie samodzielności w przygotowywaniu posiłków, to najlepszy sposób na wyeliminowanie niepożądanych i niezdrowych składników ze swojego jadłospisu. Jeżeli chodzi o odżywianie – naprawdę warto być niezależnym.

Podsumowanie

Kwasy tłuszczowe trans są bardzo niepożądanym składnikiem wielu produktów żywnościowych. W trosce o zdrowie, należy skutecznie eliminować z jadłospisu wszelkie ich źródła – w tym celu należy zachować należytą uwagę podczas robienia zakupów i analizować wnikliwie etykiety, a także zrezygnować ze smażenia i jedzenia wszelkich fast foodów. Bez wątpienia bardzo pomocną kwestią w eliminowaniu z  jadłospisu wszelakich niskojakościowych produktów jest samodzielność w przygotowywaniu posiłków.