Szanuj swój biust!

Okazuje się, że wiele kobiet – niezależnie od wieku i masy ciała, rezygnuje z regularnej aktywności fizycznej, ze względu na dyskomfort na jaki podczas wysiłku narażone są piersi. Badania wskazały, iż około 50% kobiet właśnie w trosce o biust zdecydowało o niepodejmowaniu wysiłku – oprócz kwestii związanych z wygodą, panie również wskazują na ryzyko pogorszenia kondycji piersi. Ale z drugiej strony, czy siedzący tryb życia sprzyja zdrowiu i urodzie (nie tylko piersi, ale i całego ciała) ?

Przeczytaj koniecznie:

Czy regularna konsumpcja kawy chroni przed rakiem piersi?

Biustonosz sportowy – rozwiązanie problemu?

Być może co poniektórym wyda się dziwny fakt, iż naukowcy prowadzą szeroko zakrojone badania, mające na celu zaprojektowanie idealnego biustonosza dla kobiet aktywnych, jednak dzięki temu posiadamy niezwykle cenne dla pań informacje, pomocne w doborze optymalnie dopasowanej bielizny, niwelującej dyskomfort podczas wysiłku i zapobiegającej powstawaniu ewentualnych deformacji. Generalnie badania naukowe (prowadzone przez Australijskich naukowców)  potwierdziły, iż odpowiednio dopasowany biustonosz sportowy spełnia swoje funkcje, zabezpieczając biust przed pionowym przemieszczaniem (dodajmy, iż czasem nawet gwałtownym). Inna kwestia jest taka, że większość pań niestety nosi źle dopasowane biustonosze (lub kiepskiej jakości)  i wtedy niestety nie spełniają one swoich funkcji i/lub wywołują znaczny dyskomfort podczas noszenia. Inna sprawa, że większość biustonoszy sportowych posiada pewne wady konstrukcyjne -  okazuje się, że im lepiej zapobiega przemieszczaniu tym bardziej może być niewygodny. Inne badania wskazują, iż kluczem do uzyskania kompromisu pomiędzy wygodą a funkcjonalnością są biustonosze podtrzymujące i unieruchamiające piersi odpowiednio wysoko. Podwyższenie biustu niweluje napięcie oraz zmniejsza ryzyko rozciągnięcia piersi.

Co najbardziej szkodzi piersiom?

Wiele pań rezygnuje z aktywności fizycznej i zdrowych nawyków żywieniowych ze względu na ryzyko drastycznego zmniejszenia piersi. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż rozmiar piersi jest kwestią zależną od genów, a na ich kondycje i wygląd wpływają także czynniki hormonalne, sposób odżywiania oraz tryb życia. Wbrew panującym przekonaniom, rozsądne zabiegi żywieniowe ukierunkowane na redukcję masy ciała w połączeniu z treningiem oporowym mogą znacznie poprawić wygląd i kondycję biustu. Sama korekta postawy ciała pod wpływem ćwiczeń z obciążeniem może wpłynąć na sposób eksponowania piersi i ich ogólną prezencję. Proste ramiona i plecy sprawiają, iż biust wygląda po prostu lepiej.  Nie bez powodu mówi się o kobietach aktywnych fizycznie, że ich sylwetka jest jędrna i sprężysta. Natomiast niekorzystnie na wygląd piersi (nie tylko rozmiar) wpływają nieprzemyślane „diety odchudzające” – stereotypowo postrzegane jako jedyna droga do szczupłej sylwetki. Drastyczne ograniczenia kalorii, deficyt składników odżywczych i nieodżywczych o znaczeniu fizjologicznym sprzyjają deregulacji hormonalnej, w konsekwencji doprowadzając organizm do wyniszczenia i pogarszając kondycję nie tylko biustu, ale i całego organizmu. Co gorsza, mechanizmy kompensacyjne, czyli tzw. efekt jo-jo,  szybko przyczyniają się do odrobienia strat masy ciała (tkanki tłuszczowej przybywa z nawiązką), a jednak biust zazwyczaj pozostaje w znacznie gorszej formie – ku rozpaczy oczywiście jego właścicielki.

Inną kwestią, której kobiety absolutnie nie powinny lekceważyć jest dopasowanie biustonosza. Większość kobiet w sposób nieprawidłowy dobiera staniki, co bez wątpienia sprzyja deformacjom i utracie pożądanego kształtu i jędrności.

Podsumowanie

Obawy związane z pogorszeniem kondycji biustu – ważnego atrybut kobiecości, stanowią często przyczynę zaniechania regularnej aktywności fizycznej. Tymczasem jak wskazują badania naukowe kluczem jest odpowiednio dopasowany biustonosz sportowy, który optymalnie podtrzymuje i chroni piersi przed skutkami niekontrolowanego przemieszczania. Warto również podkreślić, iż prawidłowo dobrany stanik nie wywołuje dyskomfortu podczas użytkowania . Należy także pamiętać, że rozsądnie zaplanowany plan treningowy oraz żywieniowy – ukierunkowane na redukcję masy ciała, nie muszą wiązać się z drastycznym zmniejszeniem rozmiaru piersi.