Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Najlepsze tłuszcze do smażenia

Najlepsze tłuszcze do smażenia

PoTreningu

Smażenie bez wątpienia nie jest najzdrowszą metodą obróbki termicznej żywności, jednak wiele z jego negatywnych następstw wyeliminować możemy stosując odpowiedni rodzaj tłuszczu. Czynnikiem determinującym zdatność danego rodzaju tłuszczu do stosowania jako medium w procesach takich jak smażenie uzależniona jest od jego stabilności termooksydatywnej. Niestety często mamy w zwyczaju do obróbki termicznej używać takich olejów roślinnych, które ze względu na swój specyficzny skład zupełnie się do tego nie nadają. Na czym więc smażyć by było nie tylko smacznie ale i zdrowo?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Smażenie okiem dietetyka

Pamiętać należy, że proces smażenia nie tylko wpływa na strawność i właściwości sensoryczne (smak, zapach) danej potrawy, ale także powoduje szereg zmian, które uznać należy za niepożądane. Wysoka temperatura i obecność tlenu atmosferycznego, wody i niektórych metali powoduje nie tylko do zniszczenia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach oraz rozkład wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, a także doprowadza do powstawania związków szkodliwych o charakterze drażniącym śluzówkę przewodu pokarmowego, zaburzających wydzielanie niektórych hormonów i aktywność enzymów oraz działających mutagennie.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe – pod żadnym pozorem

Nie ulega wątpliwości, że najgorszą rzeczą jaką można zrobić jest zastosowanie do obróbki termicznej oleju zasobnego w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Badania naukowe wskazują, że kwas linolowy (omega 6), którego głównym źródłem są oleje: słonecznikowy, sojowy, kukurydziany, z pestek winogron, olej z orzechów ziemnych, jest czterdziestokrotnie bardziej podatny na utlenianie niż kwas oleinowy obecny w oliwie z oliwek. Jeszcze bardziej wrażliwy jest kwas alfa linolenowy (olej lniany). Olejów zasobnych w kwasy polienowe do smażenia używać po prostu nie wolno, w trakcie obróbki termicznej dochodzi bowiem do błyskawicznego wzrostu ilości związków toksycznych.

Jednonienasycone – tak, ale nie za długo

Za najbardziej uniwersalny tłuszcz smażalniczy, nadający się do krótkiego smażenia uważa się oliwę z oliwek. Raz, że zawiera ona głównie kwas oleinowy należący do kwasów jednonienasyconych, o umiarkowanie wysokiej stabilności termooksydatywnej, dwa – dostarcza solidnej dawki przeciwutleniaczy, które mogą zapobiegać powstawaniu szkodliwych związków. Drugim często proponowanym do smażenia olejem jest olej rzepakowy, który również zawiera głównie kwas oleinowy, jednak wyższa zawartość kwasów wielonienasoconych, zwłaszcza kwasu alfa-linolenowego sprawia, że obróbka termiczna z jego zastosowaniem jest po prostu mniej bezpieczna.

Nasycone – zdecydowanie TAK

Najwyższą stabilnością termooksydatywną charakteryzują się tłuszcze zasobne w kwasy tłuszczowe nasycone (zwłaszcza olej kokosowy, a także masło klarowane, smalec, olej palmowy), co związane jest z ich specyficzną budową (brak wiązań podwójnych). Tłuszczów tych można używać bezpiecznie nawet do długotrwałego i głębokiego smażenia, przy czym ze wszystkich wymienionych prawdopodobnie najlepiej sprawdzi się olej kokosowy, gdyż zawiera on najwięcej kwasów nasyconych i najmniej wielonienasyconych. 



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie