W jaki sposób rosną mięśnie?

Mięśnie rosną, wtedy kiedy „mają po co”. Regularny trening siłowy jest dla organizmu obciążeniem, do którego musi się zaadaptować, jeśli chce przetrwać. Tak mu się przynajmniej wydaje i całe szczęście, że organizm nie wie o tym, iż kupując karnet na siłownie jeszcze dopłaciliśmy za tę regularną męczarnię. Wzrost zdolności wysiłkowych i zwiększenie rozmiarów mięśni jest więc pewną zdolnością przystosowawczą, która uaktywnia się pod wpływem bodźców.

Tempo tego procesu uzależnione jest jednak od wielu czynników, m.in. dostępności składników odżywczych (białko, tłuszcz, węglowodany, witaminy etc…), a także aktywności wielu hormonów, czyli związków regulujących czynności narządów i tkanek, w tym tkanki mięśniowej.

Hormony naturalnie wytwarzane są w naszym organizmie bez udziału naszej woli, choć w pewnych zakresach poprzez rozmaite zabiegi (np. treningowe, żywieniowe, suplementacyjne), możemy wpływać zarówno na ich sekrecję, jak i wrażliwość receptorów na ich działanie. Reasumując: ćwicząc, właściwie się odżywiając i stosując suplementy możemy zoptymalizować działanie wielu hormonów w naszym organizmie i uzyskać zamierzony cel, w tym wypadku – przyrost masy mięśniowej.

O ile w wypadku osób początkujących postęp jest możliwy nawet w wypadku popełniania wielu elementarnych błędów, o tyle powielanie ich w późniejszych okresach, po uzyskaniu już pewnego poziomu wytrenowania może spowodować stagnację lub regres. Dlatego poleca się systematyczne poszerzanie wiedzy na temat metodyki treningowej, żywienia i suplementacji w sporcie bądź też korzystnie z pomocy wykwalifikowanych trenerów i dietetyków. Jest to najlepszy sposób na zapewnienie sobie stałego progresu w osiąganiu celów, bez ryzyka przetrenowania, stagnacji czy kontuzji sportowej. Tylko poprzez odpowiednie połączenie zabiegów treningowych, żywieniowych i suplementacyjnych można w 100% wykorzystać potencjał, jaki dała nam natura.