Opalanie: szkodzi czy pomaga?

W ostatnich latach szeroko zakrojone kampanie medialne masowo przestrzegają nas przed negatywnymi skutkami opalania, strasząc poparzeniami, szybszym starzeniem się skóry oraz zwiększonym ryzykiem chorób nowotworowych. Tymczasem nie ulega wątpliwości, że ekspozycja ciała na działanie promieni UV ma również pozytywne i trudne do przecenienia konsekwencje, o których nie należy zapominać. Co więcej dane opublikowane w ciągu ostatnich lat wskazują, iż lista potencjalnych korzyści jest dłuższa niż się nam do niedawna wydawało!

Przeczytaj koniecznie:

Bezpieczne opalanie: jak dobrać właściwy filtr ochronny

Opalanie zmniejsza ryzyko chorób serca

Literatura naukowa wskazuje, że ekspozycja na działanie promieni słonecznych, o ile nie towarzyszy jej bezmyślność i brawura, niesie za sobą szereg pozytywnych następstw. Wśród potencjalnych korzyści wymienić można – uwaga -  zmniejszone ryzyko zawału serca, tak przynajmniej wynika z całkiem świeżych badań przeprowadzonych przez specjalistów z Uniwersytetu Edynburskiego. Okazuje się, że zażywanie kąpieli słonecznych zwiększa produkcję tlenku azotu, związku, który rozszerza światło naczyń krwionośnych i poprawia przepływ krwi działając hipotensyjnie.

Opalanie poprawia nastrój

Uważa się, że zniżka kondycji psychicznej, która towarzyszy nam późną jesienią i zimą związana jest w dużej mierze ze zmniejszoną ekspozycją organizmu na działanie promieni słonecznych. Niedobór światła wpływa na aktywność szyszynki co skutkuje niekorzystnymi zmianami w produkcji hormonów takich jak serotonina i melatonina, powodując  obniżenie nastroju. Zażywanie regularnych kąpieli słonecznych korzystnie oddziałuje na aktywność tego gruczołu i sprawia, że czujemy się lepiej.

Bezcenna witamina D

W ostatnich czasach sporo uwagi poświęca się biologicznej roli witaminy D oraz skutkom jej niedoborów, które niestety są bardzo powszechne. Okazuje się, że deficyt tej witaminy związany jest nie tylko z zaburzeniami gospodarki wapniowo-fosfranowej, ale także zwiększa ryzyko wystąpienia przypadłości takich jak cukrzyca, miażdżyca, nadwaga i choroby nowotworowe. Problem z witaminą D jest taki, że w żywności występuje w stosunkowo niewielkich dawkach, a dobrym jej źródłem są pokarmy nie przez wszystkich jadane (tłuste ryby morskie). Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem na zwiększenie jej wewnątrzustrojowej puli jest ekspozycja na działanie promieni UV, pod wpływem której nasz organizm wytwarza potrzebną mu ilość tego związku.

Korzyści a ryzyko

Przyznać trzeba, że beztroskie podejście do kwestii opalania może być groźne nie tylko dla zdrowia, ale również i życia. I nie chodzi tutaj tylko o możliwość wystąpienia poparzeń, ale również zwiększone prawdopodobieństwo nowotworu skóry. Warto jednak podkreślić, że czynnikiem ryzyka jest nadużywanie kąpieli słonecznych i brak stosowania odpowiedniej ochrony, a nie samo opalanie. Pamiętać także trzeba, że potencjalne korzyści wynikające z ekspozycji na działanie promieni słonecznych są summa summarum szersze niż realne zagrożenia, o ile nie zapominamy o zdrowym rozsądku.

Źródła: M. Nathaniel Mead Environ. Environews Focus Benefits of Sunlight: A Bright Spot for Human Health Health Perspect. 2008 April; 116(4): A160–A167. · Moan J, Juzeniene A. Solar radiation and human health. J Photochem Photobiol B. 2010 Nov 3;101(2):109-10. · www.bbc.co.uk · www.sciencedaily.com