Chcesz schudnąć? Jedz wolniej!

Powszechnie wiadomo, że jakościowy i ilościowy dobór produktów żywnościowych, które spożywamy determinuje nasz wygląd wpływając na masę i skład ciała. Okazuje się jednak, że jeśli chcemy uzyskać wymarzoną sylwetkę powinniśmy nie tylko zwracać uwagę na to co pojawia się na naszym talerzu i w jakich ilościach, ale także kontrolować tempo spożywania posiłków. To jak szybko spożywamy posiłek, na ile starannie go przeżuwamy może mieć wpływ na odpowiedź ze strony ważnych hormonów uczestniczących w regulacji gospodarki energetycznej organizmu oraz – uwaga – ryzyko chorób przewlekłych takich jak otyłość, cukrzyca i miażdżyca.

Przeczytaj koniecznie:

Sposób myślenia o diecie wpływa na jej efektywność

Chociaż dość często mówi się i pisze o konieczności powolnej konsumpcji posiłków, to tak naprawdę istnieje stosunkowo niewiele badań analizujących skutki tempa spożywania pokarmu w odniesieniu do reakcji hormonalnej organizmu. W związku z tym grupa japońskich naukowców [Ohkuma T. i wsp.] postanowiła głębiej poznać tę interesującą zależność zapraszając do udziału w badaniu 7275 mężczyzn i kobiet w wieku 40 lub więcej lat. Wśród uczestników były zarówno osoby z prawidłową jak i nieprawidłową glikemią na czczo oraz  diabetycy.

Osoby biorące udział w badaniu zostały przydzielone do jednej z czterech grup na podstawie analizy tempa spożywania posiłków. W pierwszej grupie znajdowały się osoby jedzące posiłki wolno, w drugiej – w tempie umiarkowanym, w trzeciej konsumujące potrawy szybko, a w czwartej – bardzo szybko. Okazało się, że tempo spożywania pokarmu skorelowane może być dodatnio ze wzrostem całkowitej masy ciała (badanej przy zastosowaniu wskaźnika BMI), obwodu talii, wzrostem poziomu hemoglobiny glikowanej (HbA1c) we krwi, podwyższonym ciśnieniem skurczowym krwi oraz z zaburzeniami profilu lipidowego.

Powyżej przedstawiona zależność prawdopodobnie związana jest z  tym, że osoby jedzące szybciej – jedzą także więcej, co wynika z obniżenia ilości uwalnianych w jelitach: glukagonopodobnego peptydu 1 (GLP-1) oraz peptydu YY (PYY). Do takich wniosków skłaniają przynajmniej badania przeprowadzone przez greckich naukowców [Kokkinos A. i wsp]. GLP-1 i PYY nie tylko wpływają na mechanizmy regulujące pobór pokarmu, ale także oddziałują na aktywność innych hormonów takich jak insulina oraz mediatorów stanu zapalnego takich jak kompleks faktora transkrypcyjnego (NF-kB). Fakt ten mógłby tłumaczyć intrygujące wnioski wynikające z próby przeprowadzonej przez japońskich specjalistów.

Podsumowanie

Niezależnie od tego czy zależy nam na szczupłej sylwetce czy ogólnie pojętym zdrowiu warto unikać pośpiechu przy konsumpcji posiłków. Jak wskazują wyniki badań szybkie spożywanie posiłków sprzyja nadwadze i otyłości oraz zaburzeniom gospodarki lipidowej i insulinowo-glukozowej. 

Źródła: • Impact of eating rate on obesity and cardiovascular risk factors according to glucose tolerance status: the Fukuoka Diabetes Registry and the Hisayama Study. T. Ohkuma, H. Fujii, M. Iwase , Y. Kikuchi, S. Ogata, Y. Idewaki, H. Ide, Y. Doi, Y. Hirakawa, N. Mukai, T. Ninomiya, K. Uchida, U. Nakamura, S. Sasaki, Y. Kiyohara, T. Kitazon, DiabetologiaClinical and Experimental Diabetes and Metabolism • Viskaal-van Dongen M, Kok FJ, de Graaf C. Eating rate of commonly consumed foods promotes food and energy intake. Appetite. 2011 Feb;56(1):25-31. doi: 10.1016/j.appet.2010.11.141. Epub 2010 Nov 19. • Kokkinos A, le Roux CW, Alexiadou K, Tentolouris N, Vincent RP, Kyriaki D, Perrea D, Ghatei MA, Bloom SR, Katsilambros N. Eating slowly increases the postprandial response of the anorexigenic gut hormones, peptide YY and glucagon-like peptide-1. J Clin Endocrinol Metab. 2010 Jan;95(1):333-7. doi: 10.1210/jc.2009-1018. Epub 2009 Oct 29.