Cynamon łagodzi szkodliwy wpływ cukru na organizm

Słabość do słodyczy to przypadłość, na którą zapewne „choruje” większość czytelników tego artykułu. Niestety są takie dni, że trudno odmówić sobie czekoladki czy kawałka jabłecznika. Niestety zajadanie się słodkościami niekorzystnie wpływa zarówno na zdrowie jak i na sylwetkę. Okazuje się jednak, że niektóre substancje naturalnie występujące w pożywieniu mogą zmniejszać niekorzystny wpływ cukru na organizm. Znakomitym źródłem tych związków jest popularna przyprawa – cynamon.

Przeczytaj koniecznie:

Zielona herbata z dodatkiem cynamonu odchudza

Słodki zabójca

Słabość do słodkości niesie za sobą szereg negatywnych konsekwencji. Po pierwsze spożycie solidnej porcji cukru doprowadza do zmniejszenia wykorzystanie kwasów tłuszczowych w procesach energetycznych i nasilonego odkładania tłuszczu zapasowego. Wyraźny wzrost poziomu glukozy we krwi skutkuje nasilonym uwalnianiem insuliny przez trzustkę. Insulina jest hormonem, który transportuje glukozę, (oraz aminokwasy i jony fosforanowe) do tkanek obwodowych i do wątroby co skutkuje wyrównaniem glikemii.

Jeśli jednak takie skoki poziomu glukozy i insuliny pojawiają się często, opisany powyżej mechanizm ulegać może rozregulowaniu, a komórki receptorowe przestają prawidłowo odczytywać komunikaty nadawane przez insulinę. Mówimy wtedy o zaburzeniu wrażliwości insulonowej, które jest poważnym defektem skutkującym postępującym obniżaniu kondycji zdrowotnej całego organizmu. Oprócz zwiększonego ryzyka cukrzycy i miażdżycy pojawiają się także problemy z kontrolą łaknienia. Pomimo więc spożywania wysokoenergetycznych produktów i pomimo konsekwentnego przyrostu masy ciała apetyt wydaje się systematycznie rosnąć „w miarę jedzenia”…

Magiczna moc cynamonu

Cynamon jest przyprawą, która dość dobrze komponuje się z daniami przyrzadzanymi „na słodko”.  Mam tutaj na myśli nie tylko walory smakowe, ale także obecność bioaktywnych związków zaliczanych do polifenoli, które mogą w pewnym stopniu zmniejszać niekorzystne następstwa wynikające ze spożywania bogatych w rafinowane cukry pokarmów. Badania przeprowadzone z udziałem osób z cukrzycą drugiego typu wykazały, że składniki cynamonu mogą pomóc wyrównać glikemię na czczo oraz obniżyć poziom tzw. „złego cholesterolu” (LDL) i triacylogliceroli we krwi, co ma istotne znaczenie dla ogólnie pojętego zdrowia metabolicznego i ryzyka chorób układu krążenia.

Zaobserwowano także że cynamon pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze krwi (działanie hipotensyjne) oraz powoduje zmniejszenie nasilenia procesu peroksydacji lipidów (działanie antyoksydacyjne) u osób z zespołem metabolicznym. Najbardziej intrygujące są jednak wyniki badań przeprowadzonych na osobach zdrowych, które wykazały, że przyjęcie porcji cynamonu poprawia tolerancję glukozową – poposiłkowa glikemia była niższa gdy do porcji węglowodanów dodano cynamon. W badaniach z udziałem osób zdrowych zaobserwowano także, iż przyprawa ta spowalnia opróżnianie żołądka i poprawia wrażliwość tkanek na działanie insuliny.

Wnioski

Unikalne walory cynamonu sprawiają, że stanowi on idealny dodatek do dań przygotowywanych „na słodko”, a także deserów i słodkich przekąsek. Należy jednak pamiętać, że stosowanie tej przyprawy nie zniweluje wszystkich negatywnych konsekwencji związanych ze spożywaniem rafinowanych cukrów. Przestrzegam też przed spożywaniem bardzo dużych ilości cynamonu, gdyż jest on źródłem związków (kumaryny), które przyjmowane w dużych dawkach mogą być po prostu szkodliwe. Co prawda badania w tym zakresie nie są jednoznaczne, jednak warto na wszelki wypadek zachować zdrowy rozsądek  w dodawaniu tej przyprawy do potraw.