Leucyna przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej

W ostatnich latach sporo się mówi o odchudzającym potencjale diet wysokobiałkowych. Szczególną popularność zyskał sobie model żywieniowy opracowany przez Pierre’a Ducana, który szybko doczekał się rozmaitych wydań i modyfikacji, często – niebezpiecznych dla zdrowia. Nie będę jednak bawił się w mentora i przestrzegał przed dietetycznymi eksperymentami, przybliżę jedynie ciekawą zależność związaną z wysokim spożyciem białka, podażą jednego z aminokwasów – leucyny, a odchudzaniem.

Niektórzy naukowcy (Donato i wsp.) w swoich pracach sugerują, że za korzystny wpływ zwiększenia spożycia białka na proces redukcji tkanki tłuszczowej odpowiada w dużej mierze leucyna – aminokwas egzogenny, czyli taki którego nasz organizm nie umie sam syntetyzować i który trzeba dostarczyć z pokarmem. Wyniki wstępnych eksperymentów przeprowadzonych na modelu zwierzęcym wykazały, iż zwiększenie podaży leucyny w przypadku stosowania wysokokalorycznej diety zmniejsza przyrost masy ciała. Wpływa także korzystnie na wiele parametrów metabolicznych, takich jak profil lipidowy, tolerancja glukozy, wrażliwość insulinowa.

Dokładniejsze badania wykazały, że leucyna ma potencjał termogeniczny. Oznacza to, iż zwiększa wydatkowanie energii. Przypominam - w celu nasilenia procesu termogenezy wiele osób stosuje tzw. „spalacze tłuszczu”, zawierające kofeinę i roślinne wyciągi. Jak się okazuje, leucyna może działać bardzo podobnie. Aminokwas ten oddziałuje na specyficzne białko odpowiedzialne za produkcję ciepła (zwane w skrócie UCP-3). Białko to obecne jest głównie w tkance mięśniowej, ale występuje także w tkance tłuszczowej białej i brunatnej. Obniżona aktywność UCP-3 może sprzyjać występowaniu nadwagi i otyłości i analogicznie podwyższona aktywność poprzez nasilenie procesu termogenezy wspomagać będzie odchudzanie.

Leucyna zdobyła sobie popularność wśród sportowców głównie ze względu na fakt, że nasila proces syntezy białek mięśniowych poprzez aktywację specjalnych enzymów zwanych kinazami (kinaza mTOR, kinaza S6). Jak widać zasługuje również na uwagę jako związek wspomagający odchudzanie poprzez zwiększenie aktywności UCP-3 i nasilanie procesu termogenezy. Nie bez znaczenia jest też wpływ leucyny na gospodarkę insulinową - poprawia wrażliwość tkanek na działanie tego hormonu, sprzyjając poprawie estetyki sylwetki rozumianej zarówno jako przyrost masy mięśniowej, jak i redukcja tkanki tłuszczowej.

Increasing dietary leucine intake reduces diet-induced obesity and improves glucose and cholesterol metabolism in mice via multimechanisms. Zhang Y, Guo K, LeBlanc RE, Loh D, Schwartz GJ, Yu YH.Source: Department of Pediatrics, Division of Molecular Genetics, Columbia University, New York, NY 10032, USA. yz84@columbia.edu

Effects of leucine supplementation on the body composition and protein status of rats submitted to food restriction. Donato J Jr, Pedrosa RG, Cruzat VF, Pires IS, Tirapegui J. Source: Department of Food Science and Experimental Nutrition, Faculty of Pharmaceutical Sciences, University of São Paulo, São Paulo, Brazil.

Effects of dietary leucine supplementation on exercise performance. Crowe MJ, Weatherson JN, Bowden BF. Source: Institute of Sport and Exercise Science, James Cook University, Townsville, QLD 4811, Australia. Melissa.Crowe@jcu.edu.au