Suplementacja żeń-szeniem – jakich efektów się spodziewać?

Preparaty zawierające ekstrakty z korzenia żeń-szenia poleca się często osobom przemęczonym, osłabionym, żyjącym w ciągłym stresie i chcącym poprawić zdolności seksualne. Środki tego typu bywają też rekomendowane sportowcom i osobom obciążonym dużym wysiłkiem fizycznym w celu przyspieszenia regeneracji i zwiększenia zdolności wysiłkowych. Warto się więc zastanowić jakie realne korzyści niesie za sobą suplementacja wyciągami z tej rośliny i kto z ich przyjmowania może tak naprawdę skorzystać?

Przeczytaj koniecznie:

Składniki pokarmowe o charakterze energetycznym

Zeń-szeń – co to takiego?

Żeń-szeń koreański zwany też właściwym (Panax ginseng) jest rośliną wieloletnią, należącą do rodziny araliowatych (Arliaceae). Z jego stosowaniem w celu poprawy ogólnie pojętej kondycji psychofizycznej wiąże się bardzo długa historia. Właściwości tej rośliny, wykorzystywane były w tradycyjnej medycynie ludowej od niepamiętnych czasów. Obiegowe teorie na temat żeń-szenia głoszą, iż wywiera on wszechstronny i korzystny wpływ na organizm ludzki – zwiększając wydolność fizyczną i intelektualną, poprawiając witalność, wykazując właściwości antyoksydacyjne, adaptogenne, wzmacniające układ odpornościowy i stymulujące libido. Czy jednak przypisywane mu walory mają potwierdzenie w badaniach naukowych?

Co kryje w sobie żeń-szeń?

Surowcem używanym z jednej strony do celów leczniczych w medycynie ludowej, z drugiej – wykorzystywanym do produkcji suplementów był i jest korzeń żeń-szenia, który zawiera szereg związków aktywnych biologicznie. Należą do nich m.in. poliacetyleny, flawonoidy, związki azotowe, kwasy tłuszczowe, witaminy rozpuszczalne w wodzie, olejki eteryczne, a także najważniejsze z nich czyli ginsenozydy (zaliczane do saponin triterpenowych). Uważa się, że to głównie ostatnie z wymienionych związków odpowiadają za unikalne właściwości wspomnianej rośliny, (dlatego też kupując suplement diety ją zawierający warto zwrócić uwagę na standaryzację), tym niemniej jednak istnieją przesłanki by uważać, że także obecność pozostałych substancji może w pewnym stopniu mieć wpływ na skutki suplementacji.

Jakich korzyści się spodziewać?

Ekstrakty z korzenia żeń-szenia koreańskiego od wielu lat są przedmiotem intensywnych badań. Wyniki niektórych z nich okazują się być dość obiecujące. Do tej pory udało się wykazać, iż suplementacja ekstraktami z tej rośliny może nieść za sobą następujące korzyści:

  • Niższa glikemia na czczo – wpływ suplementacji żeń-szeniem na funkcjonowanie gospodarki insulinowo-glukozowej weryfikowany był w dziesięciu różnych badaniach. Znaczna część z nich wykazała, iż związki zawarte w korzeniu tej rośliny mogą pozytywnie wpływać na metabolizm glukozy, co objawiało się m.in. spadkiem poziomu tego cukru rejestrowanym podczas pomiarów wykonywanych na czczo. Oznacza to, że suplementy zawierające ekstrakty z żeń-szenia stanowić mogą dobre rozwiązanie dla osób borykających się z problemami z glikemią, odchudzających się, obciążonych ryzykiem rozwoju cukrzycy.

  • Lepsze samopoczucie – wpływ suplementacji żeń-szeniem na subiektywnie postrzegane samopoczucie weryfikowany był w pięciu różnych badaniach. Okazało się, że w czterech z nich zanotowano wyraźny, pozytywny efekt suplementacji. Niemniej jednak często uczestnikami eksperymentów były osoby obciążone chorobami takimi jak cukrzyca oraz borykające się z zaburzeniami seksualnymi.

  • Poprawa zdolności seksualnych – efekt stosowania suplementów zawierających ekstrakty z żeń-szenia na zdolności seksualne weryfikowany był w kilku różnych badaniach. We wszystkich zanotowano poprawę jakości erekcji. Nic więc dziwnego, że żeń-szeń często reklamowany jest jako środek pozytywnie wpływający na seksualną sferę życia.

  • Wpływ na uszkodzenia mięśni – w jednym z dość ciekawych badań wykazano, iż suplementacja żeń-szeniem wpływa na stopień uszkodzenia włókien mięśniowych. Wyniki powyższego eksperymentu wskazują, że żeń-szeń przyspiesza regenerację powysiłkową. Może mieć to duże znaczenie dla sportowców i osób obciążonych dużym wysiłkiem fizycznym.

  • Działanie antyoksydacyjne – korzeń żeń-szenia jest źródłem licznych przeciwutleniaczy. Istnieje spora grupa badań wskazująca, że suplementacja ekstraktami z tej rośliny wzmacnia naturalną barierę ochronną organizmu i neutralizuje nadmiar wolnych rodników.

  • Pozytywny wpływ na gospodarkę lipidową – korzystne efekty suplementacji żeń-szeniem w odniesieniu do funkcjonowania gospodarki lipidowej zanotowano w wielu badaniach. Wśród pozytywnych skutków stosowania ekstraktów z tej rośliny wymienić można m.in. wzrost poziomu „dobrego” cholesterolu (HDL), spadek poziomy „złego” cholesterolu (LDL), obniżenie poziomu cholesterolu całkowitego w sytuacji gdy jest on nadmiernie podwyższony.

  • Działanie przeciwnowotworowe – niezwykle intrygujące okazują się wyniki badań, w których wykazano, iż stosowanie preparatów zawierających wyciąg z korzenia żeń-szenia może prowadzić do spadku ryzyka zachorowania na wybrane typy nowotworów. Takie właściwości wykazano w odniesieniu do ryzyka rozwoju nowotworów: trzustki, jajników i jelita grubego. Ze względu na zaskakująco dobre efekty cały czas trwają intensywne badania dotyczące tej materii.

Podsumowanie

Jak widać suplementacja żeń-szeniem nieść za sobą może szereg cennych korzyści, wśród których wymienić można zarówno pozytywny wpływ na kondycję fizyczną, jak i psychiczną oraz ogólnie pojęte zdrowie metaboliczne. Zwłaszcza w okresie jesienno zimowym warto więc sięgnąć po preparat zawierający wyciąg z korzenia tej rośliny.