Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Konsumpcja owoców i warzyw a ryzyko rozwoju chorób układu krążenia

Konsumpcja owoców i warzyw a ryzyko rozwoju chorób układu krążenia

Tadeusz Sowiński

O pozytywnych skutkach wynikających z regularnej konsumpcji owoców i warzyw mówi i pisze się wiele. Jedną z rzekomych korzyści wynikających z dbałości o to by produktów tych nie zabrakło w diecie ma być zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób układu krążenia. Warto się jednak zastanowić nad tym, czy zależność ta faktycznie posiada uzasadnienie w postaci wyników badań naukowych czy też jest jedynie daleko idąca spekulacją?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Dlaczego spożycie owoców i warzyw jest takie ważne dla naszego zdrowia?

Nie ulega wątpliwości, że owoce i warzywa stanowią ważny element diety. Związane jest to z tym, iż dostarczają one pakietu składników niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Mowa oczywiście o witaminach takich jak kwas askorbinowy (witamina C) czy kwas foliowy oraz pierwiastkach takich jak potas. Dodatkowo owoce i warzywa zawierają także niezliczoną ilość substancji nieodżywczych, wykazujących pozytywny wpływ na organizm, takich jak włókno pokarmowe, polifenole, karoteny, sterole, fosfolipidy i inne. Związki te wpływają pozytywnie na funkcjonowanie przewodu pokarmowego i stan mikroflory jelitowej (błonnik), a także wykazują działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe (polifenole, karoteny). Dzięki zawartości wspomnianych składników warzywa i owoce mogą wpływać m.in. na kondycję układu krążenia. Czy jednak owy wpływ jest na tyle silny, że może okazać się istotny w profilaktyce chorób układu krążenia? Żeby odpowiedzieć na to pytanie warto zapoznać się z wynikami badań naukowych.

Dane naukowe

Dość ciekawych informacji na temat wpływu spożycia owoców i warzyw na ryzyk rozwoju chorób układu krążenia dostarczają wnioski zespołu badaczy pod kierownictwem dr Hartley’a, którzy przeprowadzili przegląd systematyczny wyników badań dotyczących powyższej zależności. Analiza obejmowała dziesięć projektów badawczych z randomizacją, trwających od 3 do 12 miesięcy, obejmując tym samym łącznie ponad 1700 osób. Oczywiście ze względu na czas trwania badań nie było możliwe ocenienie wpływu konsumpcji owoców i warzyw na częstotliwość występowania chorób układu krążenia, więc punktami odniesienia były przyjęte wskaźniki ryzyka obejmujące lipidogram i pomiar ciśnienia tętniczego. Co się okazało? Badacze zaobserwowali pozytywny wpływ zwiększonego spożycia warzyw i owoców na poziom „złego” cholesterolu, czyli – lipoprotein o niskiej gęstości (LDL). Dodatkowo zanotowano także spadek ciśnienia tętniczego krwi.

Badania interwencyjne, choć ogólnie wydają się bardziej przydatne w określaniu przyczynowo-skutkowych zależności, mają pewne ograniczenia jeśli chodzi o weryfikację wpływu czynników w odniesieniu do konsekwencji długofalowych. Projekty tego typu ograniczone są bowiem w czasie. Warto więc zwrócić uwagę na wyniki badań obserwacyjnych. W odniesieniu do poruszanego zagadnienia dość interesujące okazują się wnioski z badania o nazwie „Nurses’ Health Study i Health Professionals Follow-up Study”. Projekt ów objął łącznie ponad 71 tysięcy zdrowych kobiet i ponad 42 tysiące zdrowych mężczyzn i trwał ponad 20 lat.  Autorzy zaobserwowali, iż częstotliwość występowania zdarzeń sercowo-naczyniowych skorelowana jest z ilością  porcji warzyw i owoców spożywanych w ciągu dnia. Wyraźnie rzadziej tego typu incydenty występowały u osób jedzących minimum pięć porcji warzyw i owoców dziennie, co w przybliżeniu dawało około 400g tych pokarmów w skali dobowej.  Wyniki tego badania nie są odosobnione. Do podobnych wniosków skłaniają dane z projektów takich jak „INTERHEART China” czy „EPIC”.

Podsumowanie

Dostępna literatura wskazuje, iż regularne spożywanie warzyw i owoców stanowić może ważny element profilaktyki rozwoju chorób układu krążenia. Powinny o tym pamiętać zwłaszcza osoby borykające się z obciążeniami rodzinnymi, genetycznymi, a także palące papierosy, stosujące doping hormonalny i prowadzące stresogenny tryb życia.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie