Duże dawki witamin grupy B zmniejszają negatywne skutki stresu

Suplementacja dużymi dawkami witamin z grupy B może być korzystna w przypadku obciążenia nadmiernym stresem psychicznym związanym z wykonywaniem obowiązków zawodowych. Tak przynajmniej wskazują wyniki badań. Kto może odnieść korzyści z przyjmowania suplementów zawierających witaminy z grupy B i jakich dokładnie efektów można się spodziewać w praktyce?

Przeczytaj koniecznie:

Czy stres jest naprawdę taki zły jak się nam wydaje?

Stres – kilka słów wstępu

Termin  „stres” kojarzy się z psychologią, w rzeczywistości jednak pierwotnie wywodzi się z fizyki i inżynierii, gdzie określa zdolność przeciwstawiania się materii siłą zewnętrznym, lub też definiuje newralgiczny moment w którym materia siłą tym zaczyna ulegać. W odniesieniu do ludzkiej fizjologii pojęcie „stres” zostało po raz pierwszy użyte przez dr Hansa Selye’a w jednej z prac naukowych niemal 80 lat temu. Od tamtej pory termin ten uznany został jako fachowy w kontekście określania zjawiska w którym organizm (podobnie jak materia) podlega wpływom czynników zewnętrznych, stanowiących dlań pewien rodzaj obciążenia.

Źródła stresu

Tak więc przykładowo, stresująca może być sytuacja obejmująca stan zagrożenia życia lub zdrowia, ale stresujące może być też wystąpienie publiczne, a nawet – wyobrażenia na jego temat. Podobnie też stresujące może być realizowanie codziennych obowiązków zawodowych. I tak też w praktyce bardzo często się dzieje. W dzisiejszych czasach jednym z głównych źródeł stresu dla wielu osób jest… praca. O ile krótkookresowy stres nie jest niczym złym, a nawet niesie za sobą pozytywne konsekwencje (wywołując reakcje adaptacyjne i motywując do działania), o tyle długotrwałe jego oddziaływanie na organizm niesie za sobą negatywne skutki i może być groźne dla zdrowia.

Perspektywy i oczekiwania

Mając na uwadze powyższe dane, od dawna poszukuje się naturalnych sposobów na to, by niekorzystny wpływ stresu na organizm zmniejszyć lub częściowo skompensować. Okazuje się, że oprócz wielu innych czynników istotne znaczenie w tej materii ma stan odżywienia organizmu, ze szczególnym uwzględnieniem zaopatrzenia w składniki takie jak magnez, kwasy omega 3 oraz – tytułowe witaminy z grupy B.

Co warto wiedzieć o witaminach z grupy B?

Witaminy z grupy B to komplet niezbędnych składników naszej diety uczestniczących w wielu przemianach biochemicznych. Pakiet ten tworzą:

  • witamina B1 (tiamina),
  • witamina B2 (ryboflawina).
  • witamina B3 zwana witaminą PP (niacyna i nikotynamid),
  • witamina B5 (kwas pantotenowy),
  • witamina B6 (pirydoksyna),
  • witamina B7 lub witamina H (biotyna),
  • witamina B9 (kwas foliowy),
  • witamina B12 (cyjanokobalamina).

Ich głównym źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego – mięso, wątróbka, a także pokarmy roślinne takie jak warzywa strączkowe, banany, ziemniaki, orzechy i nasiona oraz zboża. Witaminy z grupy B, oprócz tego, że uczestniczą w przemianach białek, lipidów i węglowodanów wywierają także wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego.

Wyniki badań

Niezwykle interesujące w kontekście poruszanego tutaj zagadnienia są wyniki dziewięćdziesięciodniowego eksperymentu przeprowadzonego przez naukowców ze Swinburne University of Technology. W ramach studium badacze podawali połowie biorących w nim udział ochotników preparaty z wysoką dawką witamin B, a grupie kontrolnej – placebo, (łącznie było to 60 osób). Wszyscy uczestnicy projektu, przed jego rozpoczęciem zostali zbadani za pomocą testów osobowościowych. Oceniano pewne aspekty związane z wpływem wykonywanej pracy na kondycję psychiczną  weryfikując poziom lęku i stresu oraz ogólnie pojęte samopoczucie. Testy powtórzono po 30 i 90 dniach.