Rola flawonoidów w zdrowej diecie

W ostatnich latach coraz więcej poświęca się uwagi związkom naturalnie występującym w żywności, których dostarczanie nie wydaje się być zabiegiem koniecznym dla utrzymania prawidłowego przebiegu procesów życiowych człowieka, ale wiele wskazuje na to, że ich obecność w diecie wywiera korzystny wpływ na nasze zdrowie. Najliczniejszą grupą związków o ciągle odkrywanym, prozdrowotnym potencjale nosi nazwę flawonoidów.

Ich źródłem są pokarmy pochodzenia roślinnego:  owoce, warzywa, a także zioła i przyprawy oraz używki takie jak kawa czy herbata.

Związki te wykazują silne działanie przeciwutleniające – chronią  komórki przed destrukcyjnym wpływem wolnych rodników, hamują niepożądaną oksydację  kwasów tłuszczowych, a także modulują aktywność wielu enzymów. Możliwość ich zastosowania w suplementacji i farmakologii jest kwestią niezwykle ciekawą i rozwojową. Trwają badania nad wpływem poszczególnych flawonoidów na proces kancerogenezy (powstawaniu zmian nowotworowych), rozwój miażdżycy, insulino oporności (stan w którym komórki nie reagują poprawnie na działanie insuliny), chorób neurodegeneracyjnych (zmian obejmujących układ nerwowy) i wielu innych przypadłości. Znaczna część wyników badań napawać może optymizmem.

Na podstawie dostępnej literatury stwierdzić można, że regularne dostarczanie flawonoidów zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia i niektórych typów raka. Na szczególną uwagę zasługują tutaj: rezweratrol obecny w skórkach winogron i czerwonym winie, oraz sulforafan – metabolit glukorafaniny, której źródłem są brokuły. Naryngina i nobiletyna obecne w cytrusach natomiast wykazują potencjał odchudzający i hipolipemiczny, czyli poprawiający profil lipidowy krwi.

Rutozyd i kwercetyna oprócz działania przeciwzapalnego wykazują także potencjał antywirusowy i stosowane są pomocniczo w leczeniu zespołu metabolicznego. Szerokie spektrum działania sprawiło, że flawonoidy znalazły swoje zastosowanie również w suplementacji sportowej, gdzie wykorzystuje się ich  antyoksydacyjne właściwości, jak i też inne, choćby działanie termogenne w programach redukcji tkanki tłuszczowej.

Ze względu na szczególne właściwości flawonoidów,  warto zadbać o odpowiednio wysokie ich spożycie. W zdrowej diecie nie powinno zabraknąć warzyw i owoców, a zwłaszcza produktów żywnościowych takich jak brokuły, grejpfruty, jabłka czy pomidory. Zasobne we flawonoidy są również: kawa i zielona herbata oraz przyprawy takie jak bazylia, kurkuma czy cynamon. Na szczególną uwagę zasługują także owoce i warzywa sezonowe oraz czerwone wino, które spożywane z umiarem, pomimo pewnej zawartości alkoholu jest wartościowym składnikiem diety.