Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
„Sumowanie” stymulantów – często popełniany błąd

„Sumowanie” stymulantów – często popełniany błąd

Tadeusz Sowiński

Odpowiednie zastosowanie substancji o działaniu aktywizującym, takich jak kofeina może nieść za sobą szereg korzyści. Zmniejszenie zmęczenia, pobudzenie do działania i poprawa zdolności wysiłkowych , to tylko niektóre z pozytywnych następstw wynikających z przemyślanego doboru związków tego typu. Niestety nie wszyscy umieją z dobrodziejstw stymulantów korzystać. Wiele osób popełnia podstawowy błąd polegający na niedopasowaniu dawki do wymagań ustrojowych i okoliczności, co najczęściej związane jest z przyjmowaniem w tym samym czasie różnych środków zawierających składniki o tym samym, pobudzającym działaniu.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Stymulanty czyli co?

Chociaż stosunkowo wielu substancjom przypisuje się działanie pobudzające, to w legalnym obiegu jest ich tak naprawdę niewiele. Najpopularniejszym związkiem tego typu jest oczywiście kofeina. Jej pobudzające właściwości wiążą się z blokowaniem receptorów adenozynowych w mózgu, co przyczynia się do zmniejszenie uczucia zmęczenia i stymuluje do działania. Powyższy efekt powiązany jest też z pobudzeniem uwalniania katecholamin takich jak noradrenalina z ziarnistości neuronów. Dodatkowo, kofeina wpływa również na wykorzystanie tlenu przez organizm oraz przyśpiesza akcję serca, a także zwiększa zdolności wysiłkowe, poprawiając wytrzymałość tlenową i siłową. Innym, popularnym ostatnio składnikiem suplementów pobudzających jest ekstrakt ze storczyka. Niestety niewiele wiadomo na temat mechanizmu działania zawartych w nim substancji, niemniej faktem jest, że wykazują one właściwości pobudzające, które dość dobrze uzupełniają się z działaniem kofeiny.

Pobudzające właściwości przypisuje się też substancjom takim jak l-tyrozyna, l-fenyloalanina, tauryna, cholina, synefryna i kilku innym. W praktyce jednak, brakuje przekonujących dowodów na to, że faktycznie związki te posiadają przypisywane im działanie. Jeśli efekt pobudzenia występuje, to jest on raczej osobniczy i subtelny.

Na rynku dostępne są też preparaty zawierające substancje pobudzające, których używanie we wspomaganiu wysiłku jak i w ogóle stosowanie jako składników suplementów zostało zabronione przez prawo. Mowa tutaj choćby o metyloheksaminie (zwanej geranaminą), johimbinie i efedrynie (chociaż ta jest składnikiem niezwykle niszowym w dzisiejszych czasach). Środki tego typu ciągle można znaleźć na serwisach aukcyjnych i niektórych forach. Tak więc ich istnienia w bieżącym opracowaniu nie będę pomijać.

Sumowanie” stymulantów w praktyce

W dzisiejszych czasach substancje o działaniu pobudzającym, a przede wszystkim kofeina – dodawane są do wielu suplementów diety. Dodatkowo, alkaloid ten występuje też w rozmaitych produktach i napojach niebędących suplementami, jak choćby w kawie, herbatach, kakao, coli, czekoladach. W efekcie stosunkowo łatwo doprowadzić do sytuacji, w której podaż stymulantów jest zbyt wysoka. Problem ten dotyka w szczególności osób, które:

  • stosują preparaty przedtreningowe,
  • przyjmują termogeniki,
  • piją kawę lub inne napoje zawierające kofeinę.

W praktyce wcale rzadkością nie jest sytuacja, w ramach, której osoba trenująca rekreacyjnie wypija w ciągu dnia 2 – 4 kawy (dostarczając około 150 – 300mg kofeiny), kilka szklanek coli lub kubków herbaty (około 50 – 150mg kofeiny), przyjmuje 2 dawki preparatu odchudzającego o działaniu termogennym (łącznie około 200 – 400mg kofeiny) i dodatkowo przed wysiłkiem wypija porcję „przedtreningówki”, która zazwyczaj także zawiera około 200mg wspomnianego alkaloidu. W efekcie dzienna podaż kofeiny może sięgać nawet 1g. Tymczasem ze stosowaniem dawek przekraczających 500mg na dobę wiążą się nierzadko następujące konsekwencje:

  • nasilona utrata wapnia i magnezu,
  • zwiększona utrata płynów,
  • drżenia i skurcze mięśniowe,
  • rozdrażnienie,
  • bezsenność,
  • przyspieszenie akcji serca,
  • wzrost poziomu kortyzolu,


W artykule mówimy o: Zdrowie Suplementy i odżywki

1 / 2 Następna strona