Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Wody mineralne jako źródło wapnia i magnezu

Wody mineralne jako źródło wapnia i magnezu

Tadeusz Sowiński

Wapń i magnez często stanowią deficytowe składniki naszej diety. Zapewnienie odpowiedniej ich podaży jest szczególnie trudne w przypadku osób stosujących niskokaloryczne diety i rezygnujących ze spożycia pełnoziarnistych produktów zbożowych i nabiału. Okazuje się, że dość prostym, tanim i nieuciążliwym sposobem na to by dostarczyć dodatkowej dawki wspomnianych pierwiastków jest włączenie do diety wód mineralnych. Czy jednak pierwiastki w nich zawarte charakteryzują się odpowiednio wysoką przyswajalnością?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Znaczenie odpowiedniego spożycia wapnia i magnezu

Zarówno wapń jak i magnez stanowią niezbędne elementy naszej codziennej diety. Pierwiastki te uczestniczą w wielu procesach biochemicznych, mają wpływ na przesyłanie impulsów nerwowych, oddziałują na pracę mięśni, mózgu, trzustki, wątroby, układu krążenia i wielu innych układów, tkanek i narządów. Niestety często zdarza się, że ich podaż z dietą jest niewystarczająca. Skutkuje to obniżeniem ogólnie pojętego zdrowia i przyczynia się m.in. do:

  • spadku wydolności fizycznej,
  • spadku kondycji psychicznej,
  • problemów z gospodarką insulinowo-glukozową,
  • zaburzeń rytmu serca,
  • spadku odporności na stres,
  • wzrostu ryzyka infekcji,
  • problemów z redukcją tkanki tłuszczowej,
  • wieli innych niepożądanych skutków.

Mając powyższe okoliczności na uwadze wiele osób decyduje się na suplementację wapniem i magnezem. Okazuje się jednak, że istnieją inne sposoby na to by odpowiednią dawkę wspomnianych pierwiastków sobie zapewnić.

Woda jako źródło magnezu i wapnia

Oprócz modyfikacji doboru pokarmów znakomicie sprawdzi się włączenie do diety wód mineralnych zasobnych w wapń i magnez - a jest takich przynajmniej kilka na rynku. Co istotne, zazwyczaj nie są to produkty intensywnie reklamowane w TV.  Paradoksalnie bardzo często wody promowane w mediach to płyny niemalże całkowicie pozbawione cennych składników mineralnych. Można ich używać, ale korzystniej jest sięgać po wody o średniej i zwłaszcza – o wysokiej mineralizacji. Te ostatnie niekiedy zawierają ponad 500mg wapnia (50% RDA) i ponad 100mg (25% RDA) magnezu w jednym litrze. Jedna butelka dziennie może dostarczyć brakujących dawek wspomnianych pierwiastków.

A jak z przyswajalnością składników mineralnych?

„Wychowani” na reklamach i rozmaitych opracowaniach marketingowych nauczyliśmy się zwracać uwagę na przyswajalność składników mineralnych zawartych w żywności i suplementach diety. W związku z tym mogą się pojawić wątpliwości, czy pierwiastki obecne w „mineralkach” są przez nasz organizm wchłaniane. Otóż okazuje się, że odpowiedź na powyższe pytanie brzmi: „zdecydowanie tak”. Dostępna literatura wskazuje na to, że wchłanianie wapnia z wód mineralnych jest nieraz wyższe niż z produktów mlecznych (Böhmer i wsp.), które traktowane są przecież powszechnie jako jedne z lepszych źródeł tego pierwiastka. Związane jest to z tym, iż wody mineralne zasobne są w wodorowęglany, które dodatkowo zmniejszają straty wapnia z moczem. Podobnie wpływają na utratę magnezu. Ciekawych danych w kwestii wchłanialności pierwiastków obecnych w wodach mineralnych dostarcza praca rr Roberta P. Heaneya z Uniwersytetu Creighton w Omaha, który na podstawie zebranych danych stwierdził, że konsumpcja wody mineralnej może stanowić znakomity sposób na zwiększenie spożycia wapnia w przypadku osób nie dostarczających odpowiedniej jego ilości. Zdanie wspomnianego badacza nie jest odosobnione.

Podsumowanie

Jak widać wody mineralne mogą stanowić znakomite źródło wapnia i magnezu. Raz, że często zawierają tych pierwiastków całkiem sporo, a dwa – ich przyswajalność jest stosunkowo wysoka. Dlatego też warto zmienić marketową „kałużankę” na wody o średniej i wysokiej mineralizacji.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie