Dlaczego warto jeść kasztany jadalne?

Jesień to czas, kiedy w kuchni królują dynie, brukselka, jabłka, warzywa korzeniowe, niektóre grzyby. To również idealny czas na kasztany jadalne. Owoce kasztana jadalnego są mało popularne w Polsce. Coraz częściej można je jednak u nas kupić. Czy warto włączyć je do swojej diety?

Kasztan jadalny to potężne drzewo z rodziny bukowatych, które w żadnym stopniu nie jest spokrewnione z kasztanem, który często rośnie w polskich parkach i przy ulicach.

Kasztan jadalny Castanea sativa, bo tak brzmi jego właściwa nazwa,występuje głównie w południowej Europie, północnej Afryce i Azji Mniejszej. Kasztan jadalny w stanie naturalnym pochodzi z basenu Morza Śródziemnego. Ale już w czasach antycznego Rzymu został rozpowszechniony w uprawie na znacznych obszarach północnej Afryki i prawie całej południowo-zachodniej Europy, a nawet do Wielkiej Brytanii. Możemy go spotkać, również w Polsce, ale ze względu na stosunkowo słabą mrozoodporność są to raczej pojedyncze nasadzenia w zabytkowych parkach, ogrodach botanicznych czy przy uprawie przydomowej.

Kasztan jadalny nie jest nawet blisko spokrewniony z często występującym w Polsce kasztanowcem zwyczajnym. Owoce kasztanowca zawierają saponinę, co czyni je właściwie niejadalnymi, a jedzone w dużej ilości mogą być nawet trujące.

Owoce kasztanu to kilka orzechów ukrytych w kolczastej pokrywie. Owoce można spożywać na surowo po uprzednim usunięciu dość twardej skórki. Najlepsze jednak są kasztany pieczone. Jest to danie wyjątkowo proste w przygotowaniu i jednoskładnikowe. Kasztany należy umyć i naciąć na krzyż. Następnie włożyć do rozgrzanego piekarnika na 20-30 min. Najlepiej smakują, gdy są jeszcze ciepłe. Upieczone kasztany mają słodkawy, lekko orzechowy, mączysty smak.

Z kasztanów można przygotować mąkę lub kupić już gotową. Dzięki słodkiemu posmakowi, jaki posiada, ciasta pieczone z mąki kasztanowej są smaczne, bez potrzeby wzbogacania wieloma dodatkami.

Kasztany można także gotować. Dostępne są również w sklepach już ugotowane.

Pozostaje obrać je z łupinek, co potrafi przysporzyć nieco trudności.

Istotną zaletą kasztanów jadalnych są ich właściwości zdrowotne. Kasztany zawierają dużo potasu, witamin z grupy B i witaminę C, mnóstwo skrobi i tłuszczów nienasyconych oraz minerały. Kasztany zawierają m.in. potas (600 mg/100 g), magnez (45 mg/100 g) oraz wapń (40 mg/100 g) zatem można je polecić szczególnie osobom uprawiającym sporty.

Średnia wartość kaloryczna kasztana szacuje się około 180 kalorii na 100g i jest porównywalna do płatków zbożowych.

Dzięki swojemu bogactwu w błonnik (5 do 7g na 100g) i gęstej konsystencji, kasztan bardzo skutecznie zaspokaja apetyt.

Kasztany są całkowicie pozbawione glutenu i mogą być spożywane przez osoby chorujące na celiakię.

Kasztany jadalne wzmacniają odporność organizmu i przeciwdziałają infekcjom. Ponadto są bardzo bogate w skrobię, która przy obróbce termicznej zamienia się w węglowodany złożone (wolno przyswajane przez organizm).

Podsumowując, jeśli jeszcze nie mieliście okazji spróbować kasztanów jadalnych polecam to zmienić. Osobiście uważam, że wypieki z mąki kasztanowej są ciekawą alternatywą, zwłaszcza dla osób, które rezygnują z glutenu.