Silniejsze nogi, to sprawniejszy mózg

Większość z nas dostrzega zależność pomiędzy ćwiczeniami, a wzrostem siły i sprawności fizycznej, czy też zmiany w wyglądzie. Czy aktywność fizyczna wpływa tylko na to jak wyglądamy i jak silni jesteśmy? Zdrowsze ciało to zdrowszy mózg. Wiele badań wskazuje na korelację pomiędzy regularną aktywnością fizyczną, a zdolnościami umysłowymi i spowolnionym starzeniem się umysłu. Ogromny wpływ na rozwój mózgu, jego sprawność i możliwości poznawcze mają geny i środowisko, w którym dorastamy. Czynniki te często nie są uwzględniane w badaniach co stanowi dość znaczne ograniczenie.

Co jednak, jeśli badaniu poddane zostaną bliźnięta? Bliźnięta posiadają podobne lub identyczne geny i są wychowywane w takich samych warunkach.

Badanie szukające korelacji pomiędzy sprawnością mózgu, a siłą i masą mięśniową nóg przeprowadzono na Brytyjskich bliźniętach w Kings’s Collega London.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26551663

W badaniu wzięły udział 162 zdrowe pary bliźniąt płci żeńskiej w średnim wieku.

Naukowcy przeprowadzili badania na bliźniętach, które 10 lat  wcześniej zostały przebadane pod kątem pamięci, zdolności myślenia i siły mięśni nóg. Po 10 latach powtórzono badania. Porównano siłę mięśni nóg z przed 10 lat ze zmianami w funkcjach mózgu.

Wykazano, że u tych z bliźniąt, które miały silniejsze mięśnie nóg, nastąpił najmniejszy spadek umiejętności jasnego myślenia.

U bardziej umięśnionych bliźniąt zaobserwowano średnio 18% lepszą pamięć niż u ich słabszych sióstr.

Naukowcy nie badali bezpośrednio wpływu na zdolności mózgu. Do badania wykorzystano tylko jeden obraz mózgu w średnim wieku bliźniąt.

Z pewnością należy wykonać jeszcze wiele badań, aby dokładnie poznać mechanizm wpływu ćwiczeń na zdolności mózgu. Niemniej jednak, to kolejny powód, który pokazuje nam, że warto ćwiczyć i wzmacniać siłę mięśni. Istotne, nie tylko ze względu na wygląd i proporcje, może okazać się uwzględnianie nóg w planie treningowych, a także bieganie czy  jazda na rowerze.

Podsumowując, mózg potrzebuje ćwiczeń, by zachować sprawność. Poprawa siły nóg może wpływać w dłuższej perspektywie na zdrowsze starzenie poznawcze.