Czy arginina daje coś więcej oprócz tzw. pompy?

Preparaty wywołujące efekt tzw. „pompy mięśniowej”, objawiającej się doraźnym zwiększeniem obwodów trenowanych partii mięśniowych cieszą się w ostatnich latach szczególną popularnością. Podstawowym składnikiem tzw. no-boosterów, czyli środków wywołujących w/w efekt jest arginina, aminokwas względnie egzogenny będący prekursorem tlenku azotu – związku, który wykazuje ciekawą zdolność do rozszerzania światła naczyń krwionośnych, co wiązane jest bezpośrednio z efektem tzw. pompy mięśniowej.

W przekonaniu wielu osób arginina, która w suplementach występuje najczęściej jako AAKG, czyli alfaketoglutaran argininy, ma jedynie działanie doraźne, ustępujące po maksymalnie kilku godzinach od spożycia. Faktycznie, gdyby koncentrować się jedynie na zjawisku wynikającym ze zwiększonego napływu krwi do mięśni i wynikającym z niego zwiększeniem obwodów – arginina ma działanie chwilowe. Wg niektórych źródeł przy  systematycznej suplementacji aminokwas ten potencjalnie wpływać także może na wzrost siły, a być może i masy mięśniowej..

Przykładem jest  eksperyment przeprowadzony na dwudziestu osobach dorosłych, w którym poddane one zostały pięciotygodniowemu szkoleniu z uwzględnieniem treningu siłowego. Jedna połowa z uczestników otrzymała po 1g argininy i ornityny, druga połowa po jednym gramie witaminy C i wapnia (placebo). Okazało się m.in., że zastosowanie dodatku w/w aminokwasów wspomaga przyrost masy mięśniowej i siły mięśni. Również korzystne wydaje się połączenie argininy z kreatyną -  w kontekście wpływu na wybrane parametry wysiłkowe.

Niestety literatury weryfikującej przydatność stosowania argininy w celu  poprawy formy sportowej jest bardzo niewiele. W przeglądzie literatury (Campbell i wsp.) zatytułowanym „The Ergogenic Potential of Arginine” autorzy przyznają, że potencjalny wpływ argininy na zdolności wysiłkowe czy skład i masę ciała jest jak najbardziej możliwy, póki co brakuje jednak wystarczających dowodów na to by uznać go za fakt.  Pozostaje więc chyba liczyć jedynie na taką ewentualność i cieszyć się z doraźnych efektów stosowania preparatów opartych na argininie czy substancjach o zbliżonych właściwościach do tego aminokwasu.

Effects of arginine and ornithine on strength, lean body mass and urinary hydroxyproline in adult males. Elam RPHardin DHSutton RAHagen L. 

The Ergogenic Potential of Arginine Bill I Campbell, Paul M La Bounty,1 and Mike Roberts1