Czy jedzenie owoców jest tuczące?

Fruktoza, czyli cukier występujący naturalnie w owocach, została uznana za czynnik powodujący gromadzenie tkani tłuszczowej oraz wywieranie niekorzystnego wpływu na nasze zdrowie. Uznaje się, że nadmiar fruktozy może powodować problemy związane z zespołem metabolicznym, wywierać niekorzystny wpływ na funkcjonowanie mózgu i pamięć. Czy oznacza to, że powinniśmy zrezygnować ze spożywania owoców?

Przeczytaj koniecznie:

Jogurt owocowy - wróg Twojej sylwetki

Fruktoza spożywana w nadmiarze, może rzeczywiście niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie, przyczyniać się do rozwoju cukrzycy, prowadzić do stłuszczenia wątroby, powodować dyslipidemie, zwiększać ryzyko chorób serca, a także powodować tycie.

Potwierdzają to liczne badania. Przykładowo w poniższym badaniu zaobserwowano, że 200g fruktozy dziennie spowodowało pojawienie się objawów syndromu metabolicznego (podniesione triglicerydy, obniżony HDL, zmniejszona wrażliwość insulinowa).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20029377

W ten sposób owoce zostały okryte złą sławą. Bardzo często dietetyczni guru i osoby przygotowujące się do zawodów fitness, eliminują ze swojej diety owoce lub drastycznie ograniczają ich spożycie.

Pamiętajmy jednak, że fruktoza występująca naturalnie w owocach, a wszelkiego rodzaju syropy fruktozowe czy też glukozowo-fruktozowe, to zupełnie inna grupa produktów.

Nadmierne spożycie fruktozy w diecie, wiąże się przede wszystkim ze spożywaniem produktów przetworzonych, bogatych w syrop glukozowo-fruktozowy. W dzisiejszych czasach znajduje się on niemalże wszędzie. W jogurtach, płatkach śniadaniowych, sokach owocowych, keczupach, słodzonych napojach, ciastach, chlebach, niejednokrotnie również w produktach, w których nie spodziewalibyśmy się żadnych źródeł cukru.

Głównymi źródłami fruktozy w diecie są syrop glukozowo-fruktozowy, cukier buraczany, cukier trzcinowy, miód, soki owocowe i dopiero owoce i warzywa.

Typowy owoc zawiera przeciętnie od 5g do 10g fruktozy. To stosunkowo niewiele. Nie wszystkie węglowodany zawarte w owocach to fruktoza.

Poniżej lista popularnych owoców i zawartości fruktozy w 100g.

(Produkt -> ilość cukrów w 100g/ilość fruktozy w 100g)

  • jabłka 13.3/9.3
  • mango 14.8/7.9
  • winogrona 18.1/7.6
  • czereśnie 14.6/6.3
  • banany 15.6/6.0
  • arbuz 9.0/5.1
  • kiwi 10.5/4.9
  • pomarańcze 9.2/4.6
  • maliny 9.5/4.6
  • brzoskwinie 8.7/4.1
  • ananas 11.9/3.7
  • jagody 7.3/3.7
  • nektarynki 8.5/3.1
  • truskawki 5.8/3.0
  • grejpfrut (różowy) 6.2/2.9
  • pomidor 2.8/1.4
  • cytryna 2.5/1.1