Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Bardzo wysokie spożycie tłuszczu a poziom testosteronu

Bardzo wysokie spożycie tłuszczu a poziom testosteronu

Tadeusz Sowiński

Tłuszcz pokarmowy po wieloletniej banicji, od pewnego czasu postrzegany jest z rosnącym entuzjazmem. Sporo mówi się i pisze o korzystnym wpływie zwiększonego spożycia tłuszczu na poziom hormonów płciowych takich jak testosteron. Aspekt ten jednak bywa ciągle przedstawiany w nie do końca rzetelny sposób. Warto więc uporządkować wiedzę dotyczącą powyższej zależności tak, by z dostępnych danych naukowych można było wyciągnąć obiektywne wnioski.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Tłuszcz – znaczenie w żywieniu

Tłuszcz jest ważnym składnikiem naszej diety. Poza tym, że stanowi skoncentrowane źródło energii (1g tłuszczu to 9kcal), służy też jako nośnik witamin A, E, D i K. Dodatkowo, niektóre kwasy tłuszczowe stanowią substrat do produkcji hormonów tkankowych i biorą udział w regulacji procesów zapalnych. Lipidy te służą jako budulec błon komórkowych i istoty białej mózgu. Tłuszcze znajdujące się w żywności mają najczęściej postać triacylogliceroli, czyli cząsteczek składających się z glicerolu i trzech reszt kwasów tłuszczowych. Kwasy tłuszczowe różnią się pomiędzy sobą budową, a dokładnie:

  • długością łańcuchów węglowych,
  • konfiguracją przestrzenną,
  • obecnością wiązań podwójnych i ich lokalizacją.

Wymienione powyżej cechy warunkują wpływ owych lipidów na organizm. Niemniej również spożycie tłuszczu ogółem także ma pewien wpływ na nasze zdrowie.

Mało tłuszczu – mało testosteronu

Tłuszcz pokarmowy należy do najważniejszych czynników żywieniowych, wywierających wpływ na produkcję testosteronu. Istnieją dowody na to, że jeśli jego spożycie jest bardzo niskie – to produkcja testosteronu ulega obniżeniu. Dane naukowe dotyczące tego zagadnienia wskazują, iż nie powinno się schodzić ze spożyciem tłuszczu ogółem poniżej 20% dziennej podaży energii. Mało tego, istnieją też pewne powody by sądzić, że spożycie tego makroskładnika, wynoszące około 40% kaloryczności diety, może nieść za sobą odwrotny skutek, czyli wzrost poziomu androgenów. Mało tego, najsilniej na produkcję testosteronu wpływają kwasy tłuszczowe nasycone i jednonienasycone. Kwasy jednonienasycone są w zasadzie wszechobecne, ale kwasy nasycone występują przede wszystkim w tłuszczach zwierzęcych i w oleju kokosowym - mając wspomnianą zależność na uwadze, nie należy więc tych produktów całkowicie unikać.

Co za dużo to niezdrowo

Dane naukowe wskazujące, że z jednej strony zmniejszone spożycie tłuszczu powoduje spadek produkcji androgenów, a z drugiej wzrost podaży tego składnika niesie za sobą skutek odwrotny, skłoniły wiele osób do niesłusznego przekonania mówiącego, iż im więcej tłuszczu spożywamy – tym więcej mamy testosteronu. Cóż, takie wnioski są nieuprawomocnione. Istnieją bowiem dowody na to, że bardzo wysokotłuszczowe posiłki doprowadzają do spadku produkcji androgenów. O ile w sytuacji, w której udział energii z tłuszczu w diecie wynosi około 40% dziennego spożycia energii poziom testosteronu ulega zwiększeniu, tak w momencie, w którym podaż tłuszczu zaczyna być bardzo wysoka notuje się efekt odwrotny. Wskazują na to badania takie jak to przeprowadzone przez Volek i wsp. w 2001 roku:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11699056

Podsumowanie

Pomimo, iż dieta niskotłuszczowa może wpływać niekorzystnie na produkcję testosteronu, to mało prawdopodobne jest, by bardzo wysokie spożycie tłuszczu powodowało efekt odwrotny, czyli wyraźny wzrost produkcji androgenów. Warto wiedzieć, iż istnieją dowody na to, iż po wysokotłuszczowych posiłkach poziom testosteronu ulega obniżeniu.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie