Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Dlaczego warto jeść śniadanie

Dlaczego warto jeść śniadanie

PoTreningu

W jednym z poprzednich artykułów zatytułowanym “Czy muszę jeść śniadanie ?”, zwróciłem uwagę na mit śniadania „dającego energię na zmaganie się z codziennymi wyzwaniami”. Faktycznie, uznawanie śniadania za najważniejszy posiłek w ciągu dnia nie ma solidnego poparcia w badaniach naukowych. Zarówno spożywanie jak i omijanie tego posiłku ma swoje wady i zalety.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Na łamach kolejnego artykułu Wysokokaloryczne śniadanie przyspiesza odchudzanie: prawda czy fałsz?, podważyłem panujący pogląd, zgodnie z którym spożycie dużego, wysokokalorycznego śniadania wpływa hamująco na nasze łaknienie w późniejszych okresach dnia. Na podstawie tych dwóch publikacji można wyciągnąć wniosek, że wiele teorii i przekonań dotyczących pierwszego posiłku nie ma tak naprawdę uzasadnienia. Tak więc może pójdźmy trochę dalej w naszych rozważaniach i zobaczmy czy śniadanie jest w ogóle potrzebne.

Przeglądając w ostatnim czasie sportowe fora czy też prowadząc dyskusje na temat odżywiania, spotykam się niejednokrotnie z przekonaniem totalnie innym niż wskazywać by na to mogła obowiązująca konwencja, z przekonaniem, zgodnie z którym – śniadanie jest posiłkiem totalnie zbędnym. Pogląd taki prezentują najczęściej osoby,  odżywiające się wg modelu zwanego Intermittent fasting, czyli sposobu odżywiania zakładającego wprowadzanie przerywanego postu czy też okresowych restrykcji kalorycznych. W praktyce wygląda to najczęściej tak, że pierwszy posiłek w ciągu dnia spożywany jest w późnych godzinach popołudniowych, a trening wykonywany jest na czczo. Nie będę tym razem akurat rozpisywał się na temat założeń takiej diety, nadmienię tylko, że ma ona swoje zalety i warta jest tego by poświęcić jej osobny artykuł. Wracając jednak do tematu śniadania, otóż niektóre osoby uważają, że śniadanie po prostu tuczy i niekorzystnie wpływa na nasz metabolizm.

Kiedy czytam lub słyszę takie argumenty, przypominają mi się czasy, kiedy za najbardziej tuczący posiłek w ciągu dnia uważano kolację. Do tej pory z resztą przekonanie to ma swoich entuzjastów, którzy upierają się, że omijanie kolacji jest najlepszym sposobem na to, by schudnąć. Czy omijanie posiłków jest w ogóle dobrym sposobem na poprawę estetyki sylwetki i czy sprzyja naszemu zdrowiu? Choć oczywiście można zaprojektować jadłospis w taki sposób, by pierwszy posiłek jeść kilka godzin po przebudzeniu czy też by ostatni – spożywać wczesnym popołudniem, to w holistycznym ujęciu należy raczej starać się jeść i śniadanie i kolację i – choć jeszcze jeden oprócz wymienionych posiłek w ciągu dnia.

Brytyjscy naukowcy (Hamid i wsp.), w randomizowanym badaniu krzyżowym zaobserwowali, że omijanie śniadanie skutkuje wyższym poziomem cholesterolu całkowitego i frakcji LDL we krwi kobiet uczestniczących w eksperymencie oraz pogorsza wrażliwość insulinową tkanek obwodowych. Wrażliwość insulinowa to ważny parametr, który powiązany jest przebiegiem wielu procesów metabolicznych. Autorzy na podstawie wyników tego eksperymentu stwierdzili, że w dłuższej perspektywie omijanie śniadanie może nie być rozwiązaniem rozsądnym w kontekście kontroli masy i składu ciała.

Większość dostępnej literatury obejmującej wyniki badań naukowych nie jest do końca jednoznaczna w kwestii wpływu spożywania / omijania śniadania na skład i masę ciała (Schlundt i wsp). Eksperymenty, takie jak ten pokrótce przytoczony powyżej, wskazywać mogą jednak na zasadność uwzględnienia posiłku w niedługim czasie po przebudzeniu. Nie oznacza to jednak, że konieczności spożywania śniadania bezwzględnie dowodzą, ale poddają w wątpliwość przekonanie, zgodnie z którym omijanie śniadania jest znakomitym sposobem na obniżenie masy ciała czy też zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej.

 

The role of breakfast in the treatment of obesity: a randomized clinical trial DG Schlundt, JO Hill, T Sbrocco, J Pope-Cordle and T Sharp Deleterious effects of omitting breakfast on insulin sensitivity and fasting lipid profiles in healthy lean women 1,2,3 Hamid R Farshchi, Moira A Taylor and Ian A Macdonald