Promocja z okazji pierwszego dnia lata! Ceny wszystkich planów -25% z kodem "FITLATO" Skorzystaj z promocji

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy muszę jeść śniadanie?

Czy muszę jeść śniadanie?
Ogólnie przyjęte „zasady zdrowego żywienia” zakładają, że dzień powinno zacząć się od konkretnego, dobrze zbilansowanego posiłku. Stare chińskie powiedzenie : „śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”, wydaje się wspierać zalecenie, zgodnie z którym pierwszy posiłek w ciągu dnia powinien być obfity. Niestety wiele osób budzi się ze „skurczonym żołądkiem” i śniadanie albo omija albo w siebie wmusza. Co więc należy w takiej sytuacji robić?

Przede wszystkim należy zastanowić się co się dzieje kiedy omijamy śniadanie? Można spotkać się z obiegową teorią, że poranny posiłek daje „siłę na cały dzień”. W praktyce jednak osoby, które wychodzą do pracy czy szkoły bez śniadania, nie mają wcale mniej siły niż osoby „najedzone”. Nasze organizmy dysponują zmagazynowanymi zapasami energii w postaci glikogenu wątrobowego, mięśniowego i tkanki tłuszczowej, są więc w stanie doskonale radzić sobie w sytuacji braku dostępności pokarmu. Mało tego, rezygnacja ze śniadania może mieć pewne zalety.

Kiedy rano wstajesz i spożywasz porcję płatków z mlekiem, albo kiedy zjadasz bagietkę szynką wywołujesz odpowiedź hormonów takich jak insulina, która zajmuje się „gospodarowaniem” składnikami takimi jak glukoza czy aminokwasy. Insulina poza wieloma ważnymi funkcjami powoduje jedną ważną i niekorzystną konsekwencje – blokuje spalanie tłuszczu. Kiedy więc spożywasz węglowodanowe śniadanie hamujesz spalanie tłuszczu zapasowego. Czy więc śniadanie jest niepotrzebne?

Nie. Śniadanie jest ważnym posiłkiem i jego jedzenie ma swoje zalety. Przede wszystkim osoby, które spożywają pożywne śniadanie lepiej kontrolują jakość i ilość spożywanej żywności w późniejszych porach dnia. Analogicznie osoby, które śniadanie omijają często w kolejnych posiłkach nadrabiają je z nawiązką i sumarycznie spożywają więcej kalorii niż gdyby śniadanie zjedli. Spożywanie zbilansowanego śniadania pomaga także w radzeniu sobie ze skutkami stresu oraz obniżać może poziom kortyzolu.

Jak widać powyżej zarówno spożywanie jak i niespożywanie śniadania ma pewne wady i zalety. Jeśli jesteś osobą zdyscyplinowaną, która jest w stanie panować nad ilością i doborem produktów żywnościowych w ciągu dnia, ominięcie czy przesunięcie w czasie (obojętnie czy przypadkowe i jednorazowe czy regularne i zaplanowane) pierwszego posiłku do godzin południowych czy nawet popołudniowych nie powinno stanowić istotnego problemu. Jeśli jednak w ciągu dnia masz problemy z opanowaniem apetytu na słodycze czy inne niskojakościowe przekąski, śniadanie powinno stanowić obowiązkową pozycję w Twoim menu. Właściwa jego kompozycja, pozwoli nie tylko odżywić organizm, ale również zapanować nad ochotą na słodkie.