Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Złe nawyki  żywieniowe i ich wpływ na sylwetkę

Złe nawyki żywieniowe i ich wpływ na sylwetkę

Tadeusz Sowiński

Wprowadzanie tzw. zdrowej diety wiąże się niejednokrotnie z działaniem wbrew utartym i praktykowanym przez lata nawykom żywieniowym. Warto podkreślić, iż nawyki te są przez nas wielbione tylko i wyłącznie ze względu na to, że są nam dobrze znane i ich stosowanie nie wymaga żadnego wysiłku ani opuszczania strefy komfortu.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Problem w tym, iż wiele naszych przyzwyczajeń i wzorców prowadzi do problemów ze zdrowiem oraz z masą i składem ciała. Żadne cudowne suplementy ani chwilowe „wywracanie” jadłospisu do góry nogami nie przyniosą długoterminowych skutków. Jedynym rozwiązaniem jest identyfikacja niezdrowych nawyków i przyzwyczajeń oraz ich modyfikacja bądź też zastąpienie nowymi wzorcami – co wymaga nakładu pracy i cierpliwości. Oto przykłady niewłaściwych przyzwyczajeń, które pielęgnujemy latami, często nie zdając sobie sprawy z ich wpływu na nasz wygląd i zdrowie.

„Zasłużyłem na coś słodkiego”

Pierwsze żywieniowe nagrody za wybitne lub mniejsze życiowe osiągnięcia fundują nam rodzice czy dziadkowie, później robimy to sami. Typowe nagrody to zazwyczaj słodkości, często w ilościach większych niż symboliczne. Konsekwencją utrwalania tego typu zachowania jest nie tylko narastający z każdym rokiem problem z masą i składem ciała, ale również skłonność do emocjonalnego jedzenia - zaburzenie o podłożu psychicznym, które niezwykle mocno utrudnia pracę nad estetyką sylwetki. Czasem problem może być na tyle zaawansowany, iż wymaga pomocy odpowiedniego psychoterapeuty. Jeżeli jednak w porę zorientujesz się, iż świętujesz każdy sukces słodyczami czy fast foodami i zaczniesz sprawiać sobie przyjemności niezwiązane z jedzeniem, masz duże szanse na złagodzenie skutków tego procederu. Prezenty sprawiać można sobie różne, w zależności od preferencji – do nowych ubrań, książek, kosmetyków, po suplementy diety czy sportowe gadżety. Ważne, aby sprawiały radość.

„Jak przejść obojętnie obok takiej promocji?”

Nie ma nic złego w oszczędnym zarządzaniu jedzeniem czy organizowaniu zakupów po okazyjnych cenach. Nawet jeśli na co dzień odżywiamy się w sposób przemyślany, to będąc na zakupach często tracimy głowę i kupujemy produkty o nie najlepszej wartości odżywczej, zasobnej w zasadzie wyłącznie w puste kalorie (najczęściej są to słodkości w różnych postaciach). Bo jak oprzeć się atrakcyjnej cenie i przejść obojętnie obok? No nie da rady po prostu… Stąd też tendencja do robienia zapasów, które rzekomo mają być na specjalne okazje, a które zostają wykorzystane pod najmniejszym pretekstem.  Warto zatem przy robieniu zakupów nie wyłączać mechanizmów kontroli, planować sprawunki i nie inwestować w kiepskiej jakości jedzenie tylko i wyłącznie dlatego, że nadarzyła się cenowa okazja. Prawda jest taka, iż takie specjalne oferty są w sklepach zawsze i zdolność ich ignorowania może okazać się niezwykle cenną umiejętnością w kontekście pracy nad sylwetką i w profilaktyce dodatkowych centymetrów w pasie.

„Ależ jestem gruby/-a i brzydki/-a”

Nie wszyscy zdają się wierzyć w fakt, iż słowa posiadają moc sprawczą. Podkreślanie swoich wad i mankamentów, częste mówienie o nich – również podczas niezobowiązujących rozmów, w gruncie rzeczy może przynosić dość szybko fatalne skutki. Trzeba przyznać, iż negatywnie o swojej figurze częściej wypowiadają się panie, jednak nie jest to regułą – w świecie, w którym dominuje kult pięknego ciała, również panowie utrwalają negatywny sposób myślenia o sobie samym. Takie zachowanie, nawet jeśli posiada zazwyczaj żartobliwy wydźwięk, nie dość że znacznie obniża poczucie własnej wartości i skuteczność działania, sprawia także że czujemy się zdemotywowani do robienia czegokolwiek.  Pielęgnować warto myślenie o mocnych stronach – również w kontekście wyglądu, a o kwestiach wymagających poprawy należy myśleć w sposób konstruktywny. W innym wypadku nabawimy się depresji i do końca życia nie osiągniemy zadowalających rezultatów.

Podsumowanie

„Normalny” sposób odżywiania może być pełen niewłaściwych wzorców postępowania, których wpływ na zdrowie i sylwetkę często bywa ignorowany. Warto zastanowić się nad tym, co stopniowo przyczynia się do pogorszenia naszego wyglądu i w porę zareagować. Im szybciej zaczniesz wypracowywać nowe żywieniowe przyzwyczajenia, tym szybciej staną się one dla ciebie normą i zaprocentują poprawą zdrowia oraz estetyki sylwetki.