Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Jak kontrolować apetyt?

Jak kontrolować apetyt?

Tadeusz Sowiński

Osoby pragnące znormalizować masę i skład ciała, w pierwszej kolejności muszą poradzić sobie ze swoim podejściem do pożywienia i doskonalić umiejętność kontrolowania jakości i ilości spożywanych pokarmów. Nie jest to proste, z jedzeniem bowiem wiąże się wiele przyjemności, a wybrane pokarmy wydają się posiadać negatywny wpływ na naszą zdolność do podejmowania racjonalnych wyborów żywieniowych – szczególnie chodzi o pokarmy mniej wartościowe. Nie jest to jednak sytuacja beznadziejna, można sobie poradzić z tym problemem, przestając powtarzać podstawowe błędy.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Po pierwsze: przestań gromadzić zapasy!

Wiele produktów żywnościowych o niskiej wartości odżywczej a wysokiej kalorycznej, trzymana jest w domu ze względu na nawykowe robienie zakupów. I tak sklepowe promocje czy też perspektywa zbliżających się odwiedzi znajomych czy rodziny nijako zmuszają nas do „gromadzenia na czarną godzinę” zapasów. Prawda jest taka, iż w chwilach słabości sami opróżniamy te zapasy. Wystawieni na pokusę, szybko uspokajamy sumienie i zaczynamy pałaszować słodkości z kojącą sumienie myślą, że „tym razem to już na pewno ostatni raz”. Jeżeli szczerze zależy nam na pozbyciu się niekontrolowanego jedzenia, warto z najbliższego otoczenia pozbyć się wszelkich żywieniowych śmieci.

Po drugie: nie oceniaj na „oko” ilości i wartości odżywczych spożywanych pokarmów!

Jak wiadomo, dobry plan ukierunkowany na osiągnięcie konkretnego celu to sprawa najważniejsza. Mówimy oczywiście o planie dopasowanym do potrzeb i możliwości konkretnego organizmu, a nie szablonie zapożyczonym z gazety czy też dobrego znajomego. Jednakże sama rozpiska jest niewystarczająca – trzeba się jeszcze do niej zastosować (co bywa kwestią najtrudniejszą). I tak często obserwowanym błędem popełnianym przez początkujące osoby jest szacowanie miar na tzw. oko. O ile w przypadku świeżych warzyw trudno mieć pretensje o dodatkowe kilka - kilkanaście gramów, o tyle w przypadku tłuszczu czy innych kalorycznych składników potraw łatwo o niedoszacowanie. Dlatego zachęcam do stosowania urządzenia, które w gruncie rzeczy nie jest ani zbyt skomplikowane ani kłopotliwe w obsłudze, nie wydłuża też istotnie czasu potrzebnego na przygotowanie posiłków - czyli wagi kuchennej. Już 2-3 tygodnie skrupulatnego stosowania pozwolą na skalibrowanie „oka” i samodzielne, w miarę precyzyjne, szacowanie gramatur spożywanych produktów żywnościowych.

Po trzecie: nie polegaj wyłącznie na suplementach diety!

Agresywny marketing produktów adresowanych do osób posiadających problem z kontrolowaniem jakości i ilości spożywanych pokarmów, sprawił że znaczna część zainteresowanych dała się przekonać, że łykając specyfik nie ma potrzeby wprowadzania jakichkolwiek zmian w menu. Takie podejście procentuje gorzkim rozczarowaniem, brakiem jakichkolwiek efektów oraz sporą utratą gotówki. Podstawowa sprawa to menu satysfakcjonujące, pełnowartościowe pod względem odżywczym, oparte na sycących i wartościowych pokarmach. Wiara w to, iż istnieje suplement diety, który powstrzyma nas przed zjedzeniem ciasta czy kanapki z masłem czekoladowym jest dość naiwna. Warto podkreślić, iż suplementy diety mogą okazać się pomocne, ale same żadnego problemu związanego z brakiem kontroli nie rozwiążą.

Podsumowanie

Niekontrolowane jedzenie, poleganie wyłącznie na własnych zachciankach zazwyczaj kończy się problemem z masą ciała,  jego składem, może też zwiększać ryzyko występowania wielu schorzeń. Problem ten sam się nie rozwiąże – wykazać należy minimum zaangażowania by pozbyć się szkodliwych przyzwyczajeń. Warto przy tym zrezygnować z robienia zapasów, szacowania ilości spożywanych pokarmów na oko, a także nie przeceniać wartości suplementów.