Dieta odchudzająca - od teorii do praktyki

Pozbywanie się zbędnych tłuszczowych kilogramów, to nie lada wyzwanie – szczególnie dla naszych umiejętności organizacyjnych, ale i silnej woli oraz asertywności. W niniejszym artykule nie będę szczegółowo przedstawiał zasad komponowania redukcyjnego jadłospisu – temat ten był wielokrotnie poruszany na łamach potreningu.pl. Chciałbym natomiast wskazać na pewne zależności i prawidłowości, które mogą się okazać pomocne w jego realizacji – zakładając oczywiście, iż nasz plan jest jak najbardziej racjonalny i dopasowany zarówno do naszych potrzeb, jak i możliwości. Jak zatem bezboleśnie wcielić go w życie, nie tracąc przy tym co rusz zaangażowania?

Nie ulegaj „czarnym” wizjom

Chwile zwątpienia mogą zdarzyć się każdemu i to niemal na każdym etapie zmagań o lepszą sylwetkę i zdrowie. Najważniejsze jest jednak, aby negatywne nastawienie nie było codzienną praktyką – w ten sposób dochodzi do osłabienia motywacji, obniżenia poczucia własnej wartości i skuteczności. „Czarnowidztwo” prędzej czy później sprawia, że  pełni frustracji i smutku rezygnujemy z upragnionego celu, którym w tym wypadku jest zadbana i robiąca wrażenie sylwetka.  Dlatego zastanów się dobrze zanim kolejny raz powiesz sobie lub swoim znajomym:  „na pewno nic mi się nie uda i pozostanę do końca życia smutnym grubasem z wielkim brzuchem i odciskami na płaskim tyłku od spędzania każdej wolnej chwili przed telewizorem czy komputerem”. Sprowadzając swoją egzystencję do ustawicznego użalania się nad sobą i okrutnym losem, który zadrwił z ciebie nie czyniąc cię super atrakcyjną jednostką - nic nie poprawisz i nic nie zmienisz. Jeżeli jednak zaczniesz działać wg planu, to choćbyś potykał się raz po raz, to i tak w końcu  dojdziesz do celu, dodatkowo bogatszy o nowe doświadczenia i wrażenia.

Celebruj smak satysfakcji

Pierwszy stracony centymetr w pasie, pierwsze podciągnięcie na drążku czy dodatkowe kółko podczas wieczornego biegania po parku – każdy najdrobniejszy sukces trzeba umieć odpowiednio docenić. Bo każdy duży sukces stanowi sumę mniejszych, rozłożonych w odpowiednim czasie. Dlatego oducz się bagatelizowania swoich nawet najmniejszych osiągnięć – to właśnie dzięki nim zmierzasz w odpowiednim kierunku, pobudzając swój entuzjazm do dalszego działania.

Bądź czujny na zakupach!

Zakupy spożywcze mogą stanowić nie lada wyzwanie, zwłaszcza dla osób, których dotychczasowe menu obfitowało w słodycze, kluski i dania ze słoika. Bogactwo asortymentu, z całą pewnością atrakcyjnego pod względem smakowitości, niekoniecznie już pod kątem realizowania planu redukcyjnego – może przyprawiać o zawroty głowy i wodzić na pokuszenie. Aby zminimalizować ryzyko bezsensownego kupowania produktów spożywczych, które nijak pasują do obranej ścieżki redukcyjnej warto zachować należytą czujność i udawać się po sprawunki: z pełnym żołądkiem, dokładną listą zakupów, będąc wyspanym i mając zawsze przed oczami swój upragniony cel.

Podsumowanie

Praktyczna realizacja planu redukcyjnego jadłospisu nie będzie przysparzała nam zbyt wielu problemów, jeśli towarzyszyć będzie nam odpowiedni poziom zaangażowania. Aby nie utracić go w toku swego postępowania, trzeba nauczyć się działać racjonalnie i niezależnie od chwilowych emocji czy zachcianek, towarzyszących nam np. podczas robienia zakupów. Koncentracja na celu i docenianie nawet drobnych osiągnięć to umiejętności, które sprawią, iż droga do upragnionego celu będzie mniej wyboista.