Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Problem: zbyt masywne i nieestetyczne uda

Problem: zbyt masywne i nieestetyczne uda

PoTreningu

Nadmiar tkanki tłuszczowej może być zlokalizowany w obrębie różnych partii ciała. W wypadku mężczyzn najczęściej jest to brzuch, a w przypadku kobiet – pośladki, biodra i uda. Jednak i panowie nierzadko borykają się z nadprogramowym tłuszczem zlokalizowanym w obrębie bioder i ud, co zaburza wyraźnie proporcje męskiej sylwetki. Niezależnie jednak od płci: nadmiar tkanki tłuszczowej jest z pewnością problemem estetycznym, zwłaszcza jeśli rozłożona jest ona nieproporcjonalnie.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Co istotne: o ile z nadmiarem tłuszczu przyczyniającym się do zwiększenia obwodu pasa walczy się stosunkowo łatwo (przynajmniej do pewnego jego poziomu, końcowe „wypalenie” ostatnich warstw z dolnej części brzucha to nie lada problem), o tyle pozbycie się go z okolic ud i pośladków jest dość trudne. Skąd taka rozbieżność?

Proces spalania i odkładania tłuszczu zapasowego w ustroju  „nadzorowany” jest przez określone hormony (np. insulinę, leptynę, glukagon, katecholaminy, kotryzol), na które wpływać możemy m.in. dietą i aktywnością fizyczną. Tak więc to czy będziemy tyć czy chudnąc zależy przede wszystkim od naszego trybu życia. Rozmieszczenie tkanki tłuszczowej w organizmie również uzależnione jest od aktywność niektórych hormonów (np. testosteronu i progesteronu), z tym że poprzez czynniki żywieniowe czy trening trudno jest w istotny sposób na ich poziom wpłynąć. Tak więc o ile schudnąć czy przytyć jest „stosunkowo” łatwo, o tyle zmienić proporcje – już zdecydowanie trudniej. Zwłaszcza, że  wyżej wspomniane proporcje zdeterminowane są  w dużej mierze przez uwarunkowania genetyczne  (predyspozycje do „masywnych ud” dziedziczymy w po naszych rodzicach). Jak więc możemy poprawić estetykę ud?

Kluczowe zadanie odgrywać będzie tutaj trening, zarówno siłowy - kształtujący mięśnie, jak i aerobowy pomagający spalić tłuszcz. Warto wprowadzić periodyzację, w ramach której pewien okres poświęcamy na rozbudowę partii optycznie „mniejszych”(np. górnej połowy ciała), a przez pewien czas koncentrujemy się na „odchudzeniu” partii bardziej masywnych, w tym wypadku – ud. Można też starać się pogodzić oba procesy w tym samym okresie, ale jest to dość trudne. Nie tylko jednak sam trening ma tutaj znaczenie, ale i sposób odżywiania odgrywa bardzo istotną rolę. Co prawda trudno jest odżywiać się w taki sposób by schudnąć „miejscowo”, ale warto sobie uświadomić, że najczęściej dysproporcje w kompozycji sylwetki,  polegające na zbyt masywnym wyglądzie ud, są tym bardziej widoczne im więcej mamy tłuszczu w organizmie. Analogicznie przy niższym poziomie tkanki tłuszczowej proporcje ulegają polepszeniu. Stąd też niewątpliwie osoby chcące odchudzić uda powinny starć się utrzymać relatywnie niski poziom zatłuszczenia, a tutaj bardzo duże znaczenie odgrywa dieta.

Istotny wpływ może mieć także właściwie zaprojektowana suplementacja (uniwersalne w zastosowaniu spalacze tłuszczu czy inhibitory aromatazy polecane dla mężczyzn), oraz – często wskazane - odpowiednio dobrane zabiegi pielęgnacyjne pomagające pozbyć się cellulitu. W wypadku bardzo wyraźnych zaburzeń kompozycji sylwetki, kiedy uda są nieproporcjonalnie mocno rozbudowane i otłuszczone w stosunku do reszty ciała, warto udać się po skierowanie na badania poziomu hormonów. Zaburzenia hormonalne stanowią częstą przyczyną nieprawidłowego rozmieszczenia tkanki tłuszczowej w ciele. Źródłem problemu mogą być tez niektóre leki, w wypadku kobiet najczęściej są to źle dobrane tabletki antykoncepcyjne. W takim przypadku należy zasięgnąć opinii lekarskiej na temat możliwości wprowadzenia odpowiedniej korekty.

Reasumując: problem zbyt masywnych w stosunku do reszty ciała ud, związany zarówno z nagromadzeniem tkanki tłuszczowej, jak i podatnością tej partii na rozbudowę muskulatury jest problemem złożonym. Nie jesteśmy jednak w walce z nim bezsilni, za pomocą odpowiednich zabiegów treningowych, żywieniowych i suplementacyjnych można go bowiem skutecznie korygować. Wymaga to jednak czasu i sporych nakładów pracy.



W artykule mówimy o: Uroda Poprawa kondycji Ladies Trening