Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Lucuma - owoc alternatywą cukru

Lucuma - owoc alternatywą cukru

Łukasz Domeracki

Lucuma, lucmo, eggfruit, to jedna z tych roślin, o których niewiele osób słyszało, a owoce jej mają bardzo ciekawe właściwości. Jest gatunkiem rośliny z rodziny sączyńcowatych. Od lat znana w Ameryce Południowej, skąd pochodzi i jest wykorzystywana przez ludność tubylczą. Potocznie stosowana nazwa eggfruit nawiązuje do miąższu owocu, który przypomina strukturą żółtko jaja kurzego, a smakiem bataty. W Europie częściej spotykana jest w formie sproszkowanej, która ma różnego rodzaju zastosowanie. Między innymi jako zastępstwo ciągle bardzo popularnego cukru, który niestety jest jedną z głównych przyczyn wielu chorób cywilizacyjnych.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Skład

Owoc ten bogaty jest między innymi w witaminy z grupy B, do których zaliczyć można: witaminę B1, B2, B3, B5. W składzie występują również składniki mineralne: wapń, żelazo, cynk, potas. Jest ona zbiorem antyoksydantów: beta-karotenu czy witaminy C.

Wartości odżywcze lucumy (w 100 g)

Wartość energetyczna - 329 kcal
Białko ogółem – 1,4 g
Tłuszcz – 2,4 g
Nasycone kwasy tłuszczowe – 0,7 g
Węglowodany – 66,7 g
Cukry – 17,1 g
Błonnik – 21,6 g

Właściwości

Lucuma, mimo sporej zawartości węglowodanów, wykazuje w badaniach bardzo interesujące działanie u osób z cukrzycą i insulinoopornością. W badaniu z 2009 roku opublikowanym w Journal Medicinal Food wykazano, że spożycie jej wpływa pozytywnie na regulację poziomu cukru we krwi oraz ciśnienia tętniczego. Wynika to prawdopodobnie z wysokiej zawartości błonnika oraz węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym. Z kolei obniżenie ciśnienia tętniczego krwi może być powiązane z obecnością w owocu fenoli hamujących działanie konwertazy angiotensyny (ACE). Enzymu rozkładającego związki rozszerzające naczynia krwionośne. Może przyczyniać się to do wzrostu ciśnienia krwi. Tak więc inaktywacja jego przekłada się na spadek ciśnienia, poprzez umożliwienie innym związkom rozszerzania naczyń krwionośnych.

W badaniu przeprowadzonym w 2010 roku i opublikowanym w Journal of Cosmetic Dermatology, olej z pestek lucumy wykazuje cenne właściwości w procesie gojenia się ran. Wynika to z właściwości przeciwbakteryjnych, przeciwwirusowych i przeciwzapalnych, dzięki czemu pobudza on skórę do regeneracji. Ma zastosowanie np. w czasie zakażeń bakteriami chorobotwórczymi skóry, jak np. gronkowiec złocisty.

Złoty owoc Inków ma znaczne zastosowanie w kuchni. Jej sproszkowana wersja służyć może do zastąpienia cukru w diecie u osób, którym ciężko się od niego uwolnić. Proszek z lucumy można dodawać jako składnik poprawiający smak, między innymi do omletów, koktajli, lodów, wypieków, sosów,czy wytrawnych dań mięsnych, w celu urozmaicenia ich smaku. Zastosowanie jej ma szczególne uzasadnienie u osób źle tolerujących inne produkty zastępujące cukier, np. ksylitol, erytrytol czy słodziki, które często zmieniają dość znacznie smak posiłku.

Podsumowanie

Zastosowanie lucumy zarówno prozdrowotne, jak i w kuchni jest zróżnicowane. Jest ona owocem o różnorodnych właściwościach. Cały czas niestety jej popularność jest niewielka, co przekłada się na cenę sproszkowanej wersji rośliny. Nie każdy więc może sobie pozwolić na jej stosowanie.