Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Gdy ćwiczenia przeradzają się w uzależnienie

Gdy ćwiczenia przeradzają się w uzależnienie

Kinga Żuralska - Trener Personalny

Aktywność fizyczna przynosi wiele korzyści zdrowotnych zarówno dla ciała, jak i dla psychiki. Temat ten był już niejednokrotnie podejmowany i coraz więcej osób zdaje sobie z tego sprawę. Czasami jednak zdarza się, że aktywność fizyczna staje się miejscem centralnym w życiu danej osoby. Osoba taka ćwiczy niezależnie od okoliczności, samopoczucia, zdrowia, kontuzji. Innymi słowy aktywność fizyczna dominuje w życiu opisanej jednostki. Mówimy wówczas o uzależnieniu od ćwiczeń, bądź ćwiczeniu kompulsywnym, przymusowym.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Czym jest uzależnienie od ćwiczeń?

O uzależnieniu od ćwiczeń mówimy wówczas, gdy osoba ćwicząca systematycznie nie jest w stanie zrezygnować z treningu nawet, gdy jest chora czy też doznała kontuzji. U osób uzależnionych od ćwiczeń, w wyniku ich odstawienia, obserwuje się nerwowość, wyrzuty sumienia, poczucie winy, wzrost poziomu lęku, problemy ze snem, a nawet stany depresyjne.

U osób uzależnionych od ćwiczeń obserwuje się również rosnącą tolerancję wysiłku. Oznacza to, że aby uzyskać/utrzymać stan euforii, jaki przynoszą im ćwiczenia, muszą zwiększać dawkę lub intensywność czy też czas trwania ćwiczeń.

Osoby uzależnione od ćwiczeń w niewielkim stopniu interesują się sprawami innymi niż sam trening. W związku z tym cierpieć może na tym życie rodzinne, prywatne, jak i zawodowe.

Bardzo ciężko jest jednoznacznie określić ilość osób uzależnionych od ćwiczeń. Szacuje się, że liczba ta waha się od 2 do 30% spośród osób systematycznie ćwiczących.

Rozróżniamy dwa rodzaje uzależnienia od ćwiczeń: pierwotne oraz wtórne. O pierwotnym uzależnieniu mówimy wówczas, gdy ćwiczenie jest celem samym w sobie. O uzależnieniu wtórnym mówimy natomiast wtedy, gdy ćwiczenia są jedynie celem służącym do zmniejszenia masy ciała. Wtórne uzależnienie od ćwiczeń wiąże się bardzo często z zaburzeniami odżywiania.

Jak powstaje uzależnienie od ćwiczeń?

Mechanizm powstawania uzależnienia od ćwiczeń jest taki sam, jak w przypadku innych nałogów. Początkowo wystarczy nam mała ilość aktywności, z czasem potrzebujemy jej więcej. Badania naukowe dowodzą, że ćwiczenia fizyczne mogą prowadzić do psychicznego i fizycznego uzależnienia od uprawianej formy aktywności. Nie każda osoba ulega jednak uzależnieniu i nie oznacza to, że należy się wystrzegać wysiłku fizycznego, gdyż korzyści z uprawiania sportu są nieocenione.

Uzależnienie od ćwiczeń jest szczególną formą uzależnienia od czynności. Z reguły bowiem uzależniamy się od rzeczy dla nas z zasady niekorzystnych (np. hazard). Aktywność fizyczna sama w sobie nie jest szkodliwa. Wręcz przeciwnie. Realizowana w sposób kontrolowany przynosi wymierne korzyści zdrowotne. Z tego powodu często ciężko określić, czy dana osoba jest uzależniona. Sama osoba dotknięta problemem może przez długi czas skutecznie bronić się przed konfrontacją z uzależnieniem. Oszukując nawet samą siebie.

Jak rozpoznać uzależnienie od ćwiczeń?

  • Idziesz na trening nawet wtedy, gdy jesteś mocno zmęczony
    Zamiast odpocząć, zregenerować się, wolisz iść na trening, nie potrafisz odpuścić mimo dużego zmęczenia.
  • Ćwiczysz mimo kontuzji
    Lekarz sugeruje, żebyś wstrzymał się od treningu, odciążył przykładowo kontuzjowaną kończynę, Ty jednak nie słuchasz jego zaleceń.
  • Nie rezygnujesz z treningu mimo choroby
    Lekki katar to jeszcze nie powód do opuszczania treningu, ale już ćwiczenie z gorączką czy w czasie przyjmowania antybiotyków, nie jest dobrym pomysłem.
  • Dopada Cię poczucie winy, gdy opuścisz trening
    Zaczynasz kombinować, co zrobić, żeby jednak trening wykonać lub go odrobić.
  • Denerwujesz się, gdy nie zrobisz treningu
    Gdy nagle wypadnie Ci coś niespodziewanego, co popsuje Twoje plany treningowe, jesteś zły.
  • Jeśli wypadnie Ci trening, odrabiasz go w późniejszym terminie
    Nawet jeśli miałoby to się odbyć kosztem odwołania spotkania ze znajomymi.
  • Ćwiczenia stanowią dla Ciebie rodzaj ucieczki od rzeczywistości
    W ten sposób uspokajasz się, rozładowujesz emocje.
  • Przedkładasz trening nad życie prywatne i towarzyskie
    Ważniejszy jest dla Ciebie trening niż urodziny kumpla.
  • Masz problem z utrzymaniem prawidłowych relacji z rodziną i znajomymi
    Ponieważ Twoje myśli krążą wiecznie wokół treningów, a poza tym ćwiczysz już tak dużo, że nie masz czasu dla znajomych.
  • Zaniedbujesz życie towarzyskie
    Trening to całe Twoje życie. Znajomi już nawet nigdzie Cię nie zapraszają, o ile jeszcze masz znajomych
  • Wolisz ćwiczyć w samotności niż ze znajomymi
    Ćwicząc ze znajomymi nie jesteś w stanie wykonać tak intensywnego treningu, jak wtedy, gdy trenujesz samodzielnie, według własnego planu.
  • Zaniedbujesz pracę kosztem treningu

Podsumowując, chociaż wysiłek fizyczny jest jednym z czynników decydujących o naszym zdrowiu i dobrym samopoczuciu, to jego nadmiar może stanowić problem. Systematyczne ćwiczenia powinny być obecne w naszym życiu, ponieważ ich wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie jest nieoceniony. Nie należy jednak doprowadzać do sytuacji, w której to ćwiczenia rządzą naszym życiem. Trening wykonywany ponad wszystko nie sprawi, że poczujemy się szczęśliwi, a nawet jeśli, to tylko na chwilę. W pewnym momencie obudzimy się bez znajomych, bez rodziny, zdani sami na siebie i wyrzuty sumienia będą nas dręczyć za każdym razem, gdy opuścimy trening.



W artykule mówimy o: Trening