Czy żelatyna jest przydatna w diecie sportowców

Żelatyna to substancja białkowa posiadająca dużą zawartość kolagenu. Sportowcy oraz osoby obarczone dużym wysiłkiem fizycznym są bardziej narażone na urazy i kontuzje związane ze stawami.

Czy żelatyna będzie pomocna w leczeniu zmian degeneracyjnych aparatu ruchu i czy będzie wspomagać rekonwalescencję po urazach?

Jakie są właściwości żelatyny?

Żelatyna to substancja będąca mieszaniną białek o różnych łańcuchach. Powstaje w procesie hydrolizy wiązań peptydowych, a także podczas wiązań sieciujących kolagen z surowców pochodzenia zwierzęcego. Są to jedne z najmniej apetycznych części takie, jak skóry, kości i chrząstki (zazwyczaj wołowo-wieprzowe), jednak alternatywą mogą być również uboczne produkty z mięsa rybiego.

Spożywanie żelatyny może przynieść wiele korzyści i są to przede wszystkich funkcje związane z tkanką łączną. Odpowiada za jędrność skóry, przyspiesza regenerację, równoważy wysoką podaż cysteiny i metioniny, działa wzmacniająco na włosy i paznokcie. Ma działanie przeciwzapalne, dzięki czemu łagodzi bóle stawów i mięśni, zwiększa elastyczność ścięgien.

Budowa masy mięśniowej?

Można spotkać się z opinią, że dzięki zawartości białka żelatyna może skutecznie budować masę mięśniową. To białko pochodzenia zwierzęcego, jednak zawiera zbyt małą ilość aminokwasów egzogennych. Zbyt mała ilość leucyny, jednego z aminokwasów egzogennych sprawia, że możliwości w zakresie wzrostu masy mięśniowej są znikome. Leucyna ma właśnie największy wpływ na syntezę białek mięśniowych. Bardzo niska zawartość tryptofanu również nie sprzyja wartości biologicznej białka. Żelatyna ma sporo korzystnych właściwości, jednak nie przyczynia się do budowania masy mięśniowej.

Żelatyna ma bardzo korzystny wpływ na kondycję aparatu ruchu i stawy. Regularne przyjmowanie żelatyny może faktycznie przyczynić się do wzmocnienia chrząstek, ścięgien, wiązań, jak i samych stawów.

Żelatyna w diecie – badania naukowe

Badania pokazują, że żelatyna może łagodzić bóle stawów, lecz nie ma co popadać w zbytni optymizm. Ciągle brakuje naukowych dowodów na to, że jej duża i regularna obecność w diecie przyczyni się do szybszej regeneracji stawów po urazach. Ważna jest zbilansowana dieta i inne elementy, które będą wspierać procesy prawidłowej syntezy kolagenu. Takim czynnikiem jest przykładowo witamina C, dlatego warto zadbać o odpowiednią podaż tego antyoksydantu.

Choć badań i publikacji w tym temacie jest zbyt mało, aby wyciągać pewne wnioski można znaleźć publikacje, które wykazują działanie aminokwasów i witaminy C w procesie syntezy kolagenu. Źródłem aminokwasów jest właśnie żelatyna wytwarzana ze ścięgien i więzadeł. Badania związane z produkcją kolagenu po kontuzjach przeprowadzali Shaw i Baar. Zaobserwowali pozytywną reakcję po podaży żelaza w procesie produkcji kolagenu. Brak jednak badań klinicznych na większej grupie, która mogłaby potwierdzić lub obalić ich przypuszczenia.

Dieta a tkanki miękkie

Mimo braku jednoznacznych rekomendacji wiemy, że dzięki odpowiednio ukierunkowanemu sposobowi żywienia jesteśmy w stanie niektórymi składnikami poprawić funkcjonowanie tkanki miękkiej. I taka dieta powinna się różnić od planu żywieniowego skoncentrowanego na tkance mięśniowej. Więzadła i ścięgna cechują się bardzo ograniczonym przepływem krwi, w związku z tym składniki odżywcze mogą być dostarczane tylko podczas zwiększonego przepływu płynów. Tkanki miękkie nasączają się jak gąbka, a pod wpływem obciążenia znajdujące się w nich płyny są wyciskane. Składniki odżywcze do tkanek miękkich powinny być dostarczane w okresie przedtreningowym