Czy siłownia  jest bezpieczna dla dzieci?

Stosunkowo często pada pytanie o to, czy dzieci i młodzież mogą trenować siłowo. Czy to na pewno bezpieczne? Czy młode osoby ćwicząc z obciążeniem nie zrobią sobie krzywdy?

Odpowiadając jednym słowem: Tak. Trening siłowy jest bezpieczny dla dzieci. Tak długo oczywiście, jak zachowana jest prawidłowa technika ćwiczeń.

Czy podnoszenie ciężarów hamuje wzrost?

Dość popularne jest przekonanie, że podnoszenie ciężarów może hamować wzrost. Jest to jednak przekonanie całkowicie błędne. Wraz z wiekiem, aż do momentu całkowitego zakończenia procesu dojrzewania, kości wydłużają się. Pomiędzy kośćmi znajdują się tak zwane płytki wzrostu. Gdy docierają do nich sygnały wysyłane z mózgu, powstające na skutek procesów hormonalnych, płytki te wydłużają kości.

Proces wzrostu jest bezpośrednio związany z hormonami. Jedyny sposób, w jaki trening mógłby wpłynąć na zahamowanie wzrostu to powodowanie pękania kości. Jest to jednak praktycznie niemożliwe. Co więcej, znacznie bardziej prawdopodobne w innych popularnych dyscyplinach sportowych, niż w podnoszeniu ciężarów.

Specjaliści w zakresie opieki zdrowotnej i fitnessu potwierdzają, iż nadzorowany pogram treningu siłowego zgodny z zaleceniami i środkami ostrożności jest bezpieczny i skuteczny dla dzieci.

Nadzorowany trening z obciążeniem nie niesie większego ryzyka, niż inne dyscypliny sportowe uprawiane przez dzieci i młodzież.

W jakim wieku dziecko może trenować?

Jeśli dziecko jest zainteresowane treningiem siłowym, należy go do niego zachęcić i umożliwić mu bezpieczne trenowanie.

Dzieci w każdym wieku mogą rozpocząć bezpieczne ćwiczenia na siłowni stosując zindywidualizowany i dostosowany do potrzeb i możliwości dziecka program treningowy.

Nie ma wieku minimalnego, natomiast dobrym wiekiem, by zacząć trenować jest około 7-8 lat zakładając, że dziecko samo jest zainteresowane rozpoczęciem treningów.

Należy stosować odpowiednią progresję treningową dobraną do możliwości dziecka. Program ze zbyt dużą objętością, zbyt dużą intensywnością i częstotliwością, z ćwiczeniami wykonywanymi do upadku mięśniowego nie przyniesie wymiernych korzyści.

Głównym celem każdego programu dedykowanego dzieciom i młodzieży powinno być przede wszystkim przestrzeganie prawidłowej techniki ćwiczeń.

Dlaczego warto, by dzieci i młodzież trenowały siłowo?

Podnoszenie ciężarów przynosi wiele korzyści dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Należy wymienić tutaj takie korzyści, jak lepsza koordynacja, siła, gęstość kości, a nawet sprawność sercowo-naczyniowa. To świetne powody, by wprowadzić trening z obciążeniem u dzieci i młodzieży.

Może on przynieść korzyści i uchronić przed chorobami przez wiele dziesięcioleci.

Jak powinien wyglądać plan treningowy?

Można zastosować prostą rutynę treningową obejmującą 1-2 serie ćwiczeń złożonych takich, jak przysiady z kettlem, wiosłowania i wyciskania i wykonywać ją dwa razy w tygodniu.

Jest to dobry punkt wyjścia. Należy jednak pamiętać, że program powinien zostać dostosowany do indywidualnych potrzeb, ograniczeń i celów.

Warto zauważyć, że dzieci, które chcą poprawić wyniki sportowe, prawdopodobnie skorzystałyby z większego skupienia się na usprawnianiu określonych umiejętności swojego docelowego sportu, choć nie wykluczają się one wzajemnie z treningiem siłowym.

Podsumowanie

W świecie, w którym coraz więcej jest otyłych dzieci, a siedzący tryb życia jest coraz bardziej powszechny, trening siłowy powinien być mile widziany wśród młodych osób, a nie odrzucany na podstawie wyciągniętych z palca mitów.