Olej z ryb wpływa na wzrost mięśni

Jednym z najbardziej popularnych i najczęściej stosowanych suplementów jest olej rybi. Jest on otrzymywany z tłustych ryb m.in. z sardynek, dzikiego łososia itp. Zawierają one dużo długołańcuchowych kwasów tłuszczowych omega-3, EPA i DHA mające właściwości przeciwzapalne.

Z kolei większość tłuszczów w naszej diecie to wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-6. Niektórzy eksperci uważają, że ten brak równowagi pomiędzy omega-3 a omega-6 może mieć wpływ na rozwój chorób serca i układu krążenia. Kwasy omega-6 występują w przetworzonej żywności, olejach spożywczych takich, jak sojowy czy kukurydziany, pakowanej żywności, fast foodach. Aby zapewnić sobie odpowiednie proporcje spożywanych kwasów tłuszczowych, należy uzupełnić swoją dietę o produkty bogate w omega-3, czyli np. tłuste ryby.

Jak wiadomo stan zapalny jest motorem napędowym do rozwoju wielu problemów zdrowotnych. Kapsułki z oleju rybiego przyjmowane są m.in. dlatego, że mogą one obniżyć ryzyko chorób serca, zawałów czy udaru mózgu, ale także dla równowagi, pomiędzy omega-3 a omega-6.

Olej rybi, omega-3 a hipertrofia mięśni

Jedną z potencjalnych korzyści, szczególnie dla osób trenujących, jest przyspieszenie syntezy białek mięśniowych. Wiadome jest, że aby mięśnie się rozwijały musi zachodzić ich regeneracja, łączenie się białek w odpowiednim tempie. Jeżeli rozpad białek przewyższa ich syntezę, wówczas następuje stan kataboliczny, tracimy tkankę mięśniową. W odwrotnej sytuacji mamy do czynienia ze stanem anabolicznym, dzięki któremu zyskujemy mięśnie.

Niestety wraz z wiekiem naturalnie tracimy masę mięśniową, a po 60. roku życia mięśnie stają się bardziej oporne na zewnętrzne bodźce takie, jak trening, dieta, suplementy. U osób starszych toczy się walka, aby budować i utrzymać mięśnie. Jest to tzw. oporność anaboliczna.

Czy kwasy omega-3 mogą przeciwdziałać oporności?

Przeprowadzono badanie na grupie osób w wieku od 65 do 81 lat. Uczestników podzielono na 2 grupy. Jedna z nich suplementowała omega-3 z oleju rybiego, a druga otrzymywała równoważną dawkę oleju kukurydzianego. Badanie trwało 8 tygodni. W toku ich trwania naukowcy zmierzyli syntezę białek mięśniowych w odpowiedzi na wlewy aminokwasów.

Grupa suplementująca omega-3 miała 3-krotnie szybszą syntezę białek, niż grupa, który otrzymała olej kukurydziany. Kolejne pytanie, jakie padło to, czy zależność ta dotyczy tylko osób starszych? Przeprowadzono zatem kolejne badanie, tym razem w grupie w wieku od 25 do 45 roku życia i wyniki były podobne.

Podsumowując 

Olej rybi pozytywnie wpływa na hipertrofię mięśni. Jedną z jego możliwości jest pomoc osobom starszym w zwalczaniu oporności anabolicznej i zmniejszeniu strat w tkankach mięśniowych. Nie ma jednak przymusu przyjmowania suplementu w postaci kapsułek. Dobrym rozwiązaniem jest także spożywanie ryb. Ryba to też doskonałe źródło białka, a jak wiadomo i ono ma dobry wpływ na wzrost mięśni. Zaletą kapsułek jest jednak wygoda i bezpieczeństwo, w kontekście zanieczyszczeń na jakie narażone są ryby.

 

Źródła: References: Physiol Rep. 2016 Sep; 4(18): e12958.Published online 2016 Sep 20. doi: 10.14814/phy2.12958. Int J Cardiol. 2009 Jul 24;136(1):4-16. doi: 10.1016/j.ijcard.2008.03.092. Epub 2008 Sep 6. Curr Nutr Rep. 2016 Jun; 5(2): 99–105.Published online 2016 Apr 2. doi: 10.1007/s13668-016-0161-y Nutrition.org. “Fish Oil and Resistance Training: Effective for Older Adults?”