Rooibos jako antyoksydant. Badanie naukowe

Rooibos to popularny rodzaj napoju, sama roślina (czerwonokrzew afrykański) nie ma nic wspólnego z herbatą. Naukowcy sprawdzali jak różne rodzaje rooibos wpłyną na stres oksydacyjny.

40 szczurów otrzymywało:

  • fermentowany rooibos,
  • niefermentowany rooibos,
  • suplement zawierający czerwonokrzew afrykański,
  • wodę,

przez 10 tygodni.

Przez ostatnie 2 tygodnie dootrzewnowo podawano 30 µmol t-BHP / 100 g masy ciała. Suplement dostarczał 169 mg dziennie polifenoli, niefermentowany rooibos 93.4 mg dziennie, a fermentowany 73.1 mg dziennie.

Wyniki:

Suplement oraz niefermentowany rooibos pozwoliły odwrócić negatywny wpływ t-BHP i zwiększyć potencjał antyoksydacyjny wątroby, nie mając wpływu na peroksydację lipidów.

Rooibos nie miał wpływu na wątrobowe enzymy antyoksdacyjne, poza fermentowanym rooibos, który miał wpływ na aktywność dysmutazy ponadtlenkowej.

Wnioski:

Czerwonokrzew afrykański jest przydatny jako antyoksydant i ma działanie ochronne.

 

 

Źródła: B. D. Canda, O. O. Oguntibeju, and J. L. Marnewick “Effects of Consumption of Rooibos (Aspalathus linearis) and a Rooibos-Derived Commercial Supplement on Hepatic Tissue Injury by tert-Butyl Hydroperoxide in Wistar Rats” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3967803/