Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Kontuzje u biegaczy: od czego zależą? Badania naukowe

Kontuzje u biegaczy: od czego zależą? Badania naukowe

Maciej Sulikowski

Regularne bieganie zawsze wiąże się z mniejszym lub większym ryzykiem odniesienia kontuzji. W jednym z badań w 29.7% przypadków odnoszone urazy były związane z objętością treningu biegowego. Czyli zawodnicy po prostu trenowali za często i/lub za długo. Wtedy pojawiają się urazy „zmęczeniowe”.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

O wiele rzadsze były, mimo wszystko, urazy związane ze zbyt dużym tempem biegu, występowały łącznie w 14.1% przypadków.

Czy u biegaczy ulicznych częstotliwość oraz objętość treningu są jakoś związane z ilością kontuzji? A może tajemnica tkwi w masie ciała, BMI?

Biegacze którzy doznawali kontuzji mieli podobną masę ciała (73.2 ± 10.9 kg) w porównaniu do grupy która nie odniosła kontuzji (72.9 ± 13.3 kg), podobny wzrost (1.75 m vs 1.72 m), podobne BMI.  Podobnie tygodniowa częstotliwość treningu była identyczna w obu grupach (średnio 3.7 sesji tygodniowo).

Ale ... osoby które odniosły kontuzje trenowały dłużej (średnio 54.3 ± 18.6 min. na jednostkę treningową), w porównaniu do grupy bez urazów (średnio 50.3 ± 22.3 min. na jednostkę treningową) Ponadto osoby które doznały kontuzji średnio przebiegały 7 km dziennie, grupa bez urazów średnio 5.5 km. Prawdopodobnie najwięcej urazów występowało u panów, którzy byli zbyt ambitni. Mężczyźni którzy nie doznali kontuzji przebiegali średnio tylko 6.2 km dziennie, grupa mężczyzn z urazami: średnio 7.9 km dziennie.

Prawdopodobnie statystyki urazów byłyby jeszcze gorsze, gdyby w tej grupie znalazło się więcej kobiet (było ich tylko 10). W grupie która nie doznała urazu znalazło się aż 17 pań (z innych badań wiemy, iż kobiety mogą częściej doznawać kontuzji).

Hootman i wsp. stwierdzili, że ryzyko urazu mięśniowo-szkieletowego u biegaczy koreluje z  tygodniową liczbą treningów. Biegacze, którzy trenowali ponad 3.75 godziny tygodniowo wykazywali 2.38 raza większe prawdopodobieństwo odniesienia kontuzji w porównaniu do osób, które trenowały mniej niż 1.25 godziny na tydzień.

Podsumowanie: zbyt duża objętość (czas trwania) treningu biegowego przyczyniają się do o wiele większej liczby kontuzji.


Źródła: Alberto Cantídio Ferreira, Jésus Magno Cabral Dias, Rafael de Melo Fernandes “PREVALENCE AND ASSOCIATED RISKS OF INJURY IN AMATEUR STREET RUNNERS FROM BELO HORIZONTE, MG” http://www.scielo.br/pdf/rbme/v18n4/en_v18n4a07.pdf Rasmus Oestergaard Nielsen “CLASSIFYING RUNNING RELATED INJURIES BASED UPON ETIOLOGY, WITH EMPHASIS ON VOLUME AND PACE” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3625796/ Luiz Carlos Hespanhol Junior, Julian David Pillay, Willem van Mechelen, Evert Verhagen „Meta-analyses of  the effects of habitual running on indices of health in physically inactive adults” https://research.vu.nl/ws/portalfiles/portal/21335422/chapter+2.pdf Nielsen RO, Bertelsen ML, Parner ET1, Sørensen H2, Lind M3, Rasmussen S. “Running more than three kilometers during the first week of a running regimen may be associated with increased risk of injury in obese novice runners.”  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24944852


W artykule mówimy o: Zdrowie Trening