Dbamy o Wasze zdrowie - na czas zamknięcia siłowni wszystkie plany -30%! Szczególnie teraz ważne jest, by wzmacniać swój organizm! Trzymaj dietę i ćwicz w domu z naszymi planami. Skorzystaj z oferty

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Grubi na własne życzenie. Czyli w jaki sposób tyjemy?

Grubi na własne życzenie. Czyli w jaki sposób tyjemy?
Tyjemy, gdy jemy więcej niż wynoszą nasze potrzeby energetyczne – to fakt. Mechanizm powstawania otyłości jest jednak bardzo złożony i nie może być sprowadzony jedynie do pojęcia bilansu energetycznego. Oprócz nadmiaru spożywanych kalorii istotne znaczenia ma także niewłaściwy skład jakościowy diety, a także aktywność wielu hormonów, sprawność mechanizmów regulujących ich wydzielanie czy wrażliwość tkanek docelowych na ich działanie.

Nadwaga i otyłość mogą mieć również podłoże genetyczne, psychiczne, a także być skutkiem przyjmowanych leków – tym jednak nie będziemy zajmować się w tym artykule, ponieważ jest to problem który dotyczy jedynie niewielkiej grupy osób. W większości wypadków znaczenie kluczowe ma dieta i aktywność fizyczna.

„Ja naprawdę jem mało i nie chudnę, to przez geny” – często słyszę te słowa od swoich klientów, którzy tłumaczą się w ten sposób z pokaźnej nadwagi. Jak już pisałem w artykule „Grubasy z powołania, czyli otyłość w ujęciu ewolucyjnym” wszyscy jesteśmy genetycznie predysponowani do tego by być grubymi i nie ma co się genetyką tłumaczyć. Co prawda są pomiędzy nami pewne rozbieżności jeśli chodzi o tendencje z jaką gromadzimy tłuszcz,  jednak na większość różnic pracujemy sobie sami. Innymi słowy – jeśli masz sporą skłonność do tegoby tyć, to przynajmniej w pewnym stopniu sam sobie na to zapracowałeś swoim stylem życia (lub w dzieciństwie zrobili to Twoi rodzice).

Choć mamy w zwyczaj koncentrować się na kaloriach, to tak naprawdę spore znaczenie ma także zawartość składników o charakterze nieenergetycznym takich jak witaminy, minerały, związki fenolowe czy błonnik w spożywanej przez nas żywności. Jeżeli przez długo okres bazujemy jedynie na pokarmach zapewniających nam dowóz energii, deficytowych w inne składniki odżywcze i nieodżywcze doprowadzić możemy do rozmaitych zaburzeń i niedoborów. Ich konsekwencją może być upośledzenie i spowolnienie metabolizmu, które predysponują do wystąpienia nadwagi, a potem otyłości. Z upływem czasu wszelkie nadprogramowe kalorie organizm coraz sprawniej zamienia na materiał zapasowy i lokuje w okolicy pasa lub bioder. Każdy dodatkowy, odłożony gram tłuszczu natomiast pogłębia problem z przemianą materii i sprzyja dalszemu magazynowaniu zapasów.

O tkance tłuszczowej mówi się, że w przeciwieństwie do mięśniowej – która jak wiemy spala kalorie – nie jest metabolicznie aktywna. To stwierdzenie sugeruje jakoby tkanka tłuszczowa stanowiła jedynie rodzaj biernego zbiornika na paliwo. Tymczasem takie przekonanie nie odpowiada prawdzie. Tkanka tłuszczowa bierze czynny udział w przemianach metabolicznych ustroju i za pomocą adipokin (biologicznie aktywnych peptydów takich jak leptyna czy adiponektyna) jest w stanie wpływać choćby na proces wydatkowania energii, regulację poboru pokarmu, czy wrażliwość insulinową.

Co ciekawe: zwiększenie rezerw tłuszczowych sprzyja aktywacji adipokin (np. leptyny), których celem jest ochrona przed dalszym przyrostem masy ciała. Jednak jeżeli stan, w którym poziom takich hormonów jest wysoki przedłuża się, tkanki przestają w końcu na nie reagować. W przypadku osób z nadwagą i otyłością obserwuje się podwyższony poziom leptyny, (która u osób z prawidłową masą ciała zwiększa wydatek energetyczny i zmniejsza łaknienie), jednocześnie jednak zauważyć można leptynooporność, czyli stan w którym narządy i tkanki nie reagują na działanie tego hormonu. Tak więc pomimo usilnych starań naszego organizmu, jeśli tkanki tłuszczowej jest zbyt dużo to paradoksalnie zmniejsza się sprawność utleniania surowców energetycznych w organizmie i zaburzeniu ulega mechanizm kontroli apetytu – przez co jemy więcej. Konsekwencją jest pogłębienie problemu i dalszy przyrost niepożądanej masy ciała.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę