Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Co gorsze - cukier czy syrop glukozowo-fruktozowy?

Co gorsze - cukier czy syrop glukozowo-fruktozowy?

Maciej Sulikowski

Według licznych autorów, za plagę otyłości odpowiada HFCS czyli syrop glukozowo-fruktozowy. Inni bardziej winią klasyczny cukier. Moim zdaniem obwinianie jednego składnika pokarmowego za kryzys zdrowotny jest bezsensowne.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Gdybyś nawet stosował niewielkie dawki alkoholu, to pewnie nic Ci się nie stanie. A przecież ma on udowodnione działanie niszczące na wszystkie organy, wywołuje też raka, jest na liście kancerogennych substancji wg IARC. Można odżywiać się w McDonald’s i chudnąć. Tak zresztą dla wątpliwej sławy uczynił kiedyś jeden człowiek. Uznawane za najzdrowsze dla człowieka pokarmy, w nadmiarze też tuczą, przynoszą dokładnie te same przykre, dobrze znane skutki uboczne, co żywność powszechnie uznana za niezdrową.

Przykład? Możesz utyć jedząc wartościowe węglowodany zamiast cukru i wysokiej klasy kwasy tłuszczowe (oliwę z oliwek, olej lniany) zamiast kiepskiej jakości wysokoprzetworzonych (margaryna).

Gdzie znajdziemy syrop glukozowo-fruktozowy?

  • napoje bezalkoholowe
  • napoje izotonicznych i energetyki
  • napoje alkoholowe
  • jogurty, napoje mleczne
  • mleko zagęszczone
  • lody i zimne desery
  • dżemy, galaretki, desery, kompoty, wsady owocowe do jogurtów,
  • sałatki i konserwy rybne,
  • pastylki pudrowe
  • pierniki, słodycze, itp

Czym się różni sacharoza (cukier) od HFCS?

W samej swojej istocie sacharoza składa się z glukozy i fruktozy. Nie twierdzę, iż cukier stołowy jest zdrowy, ale nie wskazuję też, iż jest trucizną. Jest to najzwyczajniej w świecie kwestia dawki. Osoby nadużywające sacharozy doczekają się wielu przykrych skutków ubocznych. Zgadza się, jednak czy można jednoznacznie wskazywać jeden związek, jako przyczynę kryzysu zdrowotnego w USA i innych krajach?! Jest to bezsensowne rozumowanie i budowanie teorii na zasadzie „jeśli A, to na pewno B”. Nazwa ang. High Fructose Corn Syrup sugeruje, iż syrop glukozowo-fruktozowy zawiera o wiele więcej fruktozy, w porównaniu do klasycznego cukru. Nie zawsze jest to prawdą. Zwykły cukier dostarcza 50% glukozy i 50% fruktozy. Często pojawia się zamieszanie dotyczące produktów zawierających syrop kukurydziany pochodzący ze skrobi. Zwykły syrop kukurydziany składa się wyłącznie z oligomerów glukozy i glukozy, z kolei HFCS jest wytwarzany w procesie enzymatycznym, który prowadzi do częściowej izomeryzacji glukozy, w wyniku czego powstaje fruktoza. 

Z perspektywy czasu, argument, że stosowanie HFCS jest powiązane z występowaniem otyłości, okazał się nietrafiony, ponieważ nie uwzględnia wielu ważnych kwestii. Chociaż spożycie HFCS w Stanach Zjednoczonych drastycznie wzrosło od wczesnych lat 70. XX wieku, kiedy po raz pierwszy zaczęto stosować syrop glukozowo-fruktozowy do około 1999 r., to w ciągu ostatniej dekady konsumpcja HFCS zmniejszyła się.

Tymczasem w tym samym okresie otyłość u niektórych grup ludności wzrosła, ale u innych pozostała na podobnym poziomie. Co więcej, ponieważ konsumpcja HFCS wzrosła w Stanach Zjednoczonych, nastąpił proporcjonalny, dramatyczny spadek ilości spożywanej sacharozy. Ponadto światowa konsumpcja sacharozy jest 9-krotnie większa od HFCS, a z otyłością i cukrzycą borykają się ludzie w krajach, gdzie HFCS nie odgrywa aż takiej roli.

Podsumowanie

Ciężko obwiniać jedną substancję o kryzys zdrowotny np. w USA. Proszę nie przekręcać ani nie nadinterpretować mojej wypowiedzi. To nie znaczy, że HFCS czy sacharoza są wartościowymi elementami diety. Powinno się dążyć do ograniczania konsumpcji glukozy, fruktozy, HFCS czy sacharozy, a szczególnie słodzonych napojów, wyrobów cukierniczych (ciastek, ciast), soków owocowych (nieważne z koncentratu czy świeżo wyciskanych). Ponadto HFCS można znaleźć w zupach i owocach w puszce, pieczywie i innych wyrobach zbożowych, deserach, słodzonych i smakowych produktach mlecznych (np. jogurty, budynie i galaretki), cukierkach i wielu artykułyACH fast food.

Żelazna reguła?

Maksymalnie ogranicz spożywanie wysokoprzetworzonych produktów, a automatycznie zmniejszysz podaż cukru / HFCS, soli, niekorzystnych dla ustroju kwasów tłuszczowych, konserwantów, wypełniaczy itd. Obwinianie o „całe zło tego świata” syropu glukozowo-fruktozowego jest po prostu śmieszne, szczególnie jeśli przy tym ignorujemy brak aktywności fizycznej większości populacji (pracę siedzącą, zbyt mały wydatek energetyczny), złe wybory żywieniowe, zmiany w stylu życia, inne, świadome, błędne wybory (dotyczące nikotyny, alkoholu, narkotyków itd.). Cukier i HFCS nie różnią się aż tak bardzo, by można wskazać, co jest dla człowieka gorsze. Oba są złym wyborem.



W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie