Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Czy wino tuczy? Czy na diecie można pić wino?

Czy wino tuczy? Czy na diecie można pić wino?

Kinga Żuralska

Wino jest jednym z najpopularniejszych napojów alkoholowych na świecie. Często sięgamy po kieliszek wina do kolacji, a także gdy spotykamy się z przyjaciółmi. Być może zastanawiasz się, czy mała lampka wina jest rzeczywiście tak zdrowa, jak zwykło się sądzić i czy picie wina może wpłynąć na Twoją wagę?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Ile kalorii ma wino?

Wino to napój alkoholowy wytwarzany ze sfermentowanego soku winogronowego. Chociaż wino nie jest uważane za szczególnie kaloryczne, stosunkowo łatwo jest spożyć go dużo. 

Ilość kalorii w różnych rodzajach wina może się różnić. Wina wytrawne mają mniej cukru, a zatem mniej kalorii niż wina słodkie. Najmniej kaloryczne są natomiast lekkie wina musujące.

Kieliszek wina dostarcza średnio około 100-150 kcal. Kalorie w jednym kieliszku wina nie wydają się zbyt duże, jednak butelka wina zawiera  sporo kalorii. Jeśli pijesz sporo wina, może przyczynić się ono do znacznego zwiększenia kalorii w dziennym spożyciu.

Dla porównania butelka jasnego piwa ma około 250 kcal, a ciemnego piwa nawet 350 kcal. Kieliszek wódki to ponad 100 kcal.

Alkohol a przyrost masy ciała

Picie zbyt dużej ilości wina może spowodować, że przekroczysz swój zerowy bilans kaloryczny, co w rezultacie sprawi, że przytyjesz.

Kalorie z alkoholu są zwykle uważane za puste kalorie, ponieważ większość napojów alkoholowych nie dostarcza znaczących ilości witamin, minerałów ani innych składników odżywczych.

Jednak czerwone wino może oferować więcej korzyści niż inne alkohole. Czerwone wino zawiera resweratrol- silny przeciwutleniacz, który może zwalczać choroby i został powiązany z korzystnym wpływem na zdrowie serca.

Mimo wszystko wino wywiera korzystny wpływ na nasze zdrowie, tak długo, jak spożywamy je z umiarem.

Spożywanie dużych ilości wina może prowadzić do przybierania na wadze nie tylko dlatego, ze wino dostarcza dodatkowych kalorii, ale również dlatego, że nadmierne spożycie alkoholu może utrudniać wykorzystanie energii i spalanie tłuszczu przez organizm.

Inne wady nadużywania alkoholu

Spożywanie zbyt dużej ilości wina lub innego alkoholu może mieć wady większe niż związane z możliwym przyrostem masy ciała. Zasadniczo umiarkowane spożycie alkoholu nie wiąże się z zagrożeniami dla zdrowia. Przy czym jako umiarkowane spożycie określa się maksymalnie jeden napój alkoholowy dla kobiet i maksymalnie dwa napoje alkoholowe dla mężczyzn dziennie.

Wątroba odgrywa dużą rolę w przetwarzaniu alkoholu, wysokie spożycie alkoholu może prowadzić do gromadzenia się tłuszczu w wątrobie i ostatecznie powodować uszkodzenie tego narządu.

Nadużywanie alkoholu jest związane również ze zwiększonym ryzykiem demencji, depresji, chorób serca i niektórych rodzajów raka.

Co warto zapamiętać?

Kieliszek wina dostarcza około 100-130 kcal. Wina słodkie mają więcej kalorii niż wina wytrawne, najmniej kalorii mają lekkie wina musujące.

Spożywanie jednej lampki wina dziennie prawdopodobnie nie doprowadzi to do przyrostu masy ciała. Umiarkowane ilości wina mogą mieć pozytywny wpływ na zdrowie, głównie za sprawą resweratrolu. Jednak regularne spożywanie nadmiernych ilości wina może przyczynić się do wzrostu masy ciała i innych negatywnych skutków zdrowotnych.

 


Źródła: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19770673/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31520670/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4017060/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6320619/